Inwestycje Tramwaje Wydarzenia

Pięć firm chce zaprojektować linię tramwajową na Jagodno

Wrocławskie Inwestycje otworzyły oferty na zaprojektowanie linii tramwajowej na Jagodno oraz modernizację ulicy Buforowej. Przetarg cieszył się dużym zainteresowaniem – zgłosiło się pięć firm, jednak ich propozycje znacznie różnią się pod względem kosztów.

Tramwaj na Jagodno - wizualizacja

Ceny oscylują między 3,4 a 9,5 mln zł. Miasto zamierzało na ten projekt wydać niecałe 3 mln zł, co oznacza, że musi podjąć decyzję, czy zwiększyć budżet, czy powtórzyć postępowanie.

  • Infra – Centrum Doradztwa – 3 382 500 zł
  • Databout – 3 419 400 zł
  • Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem – 3 808 941 zł
  • Biuro Projektów Dróg i Mostów “BBKS-PROJEKT” – 6 683 697 zł
  • Konsorcjum Dolnośląska Pracownia Projektowa i Roadcom – 9 490 800 zł

Jedna firma, dwa zadania

Zwycięzca przetargu będzie odpowiedzialny zarówno za zaprojektowanie torowiska, jak i rozbudowę Buforowej do czterech pasów ruchu. Władze miasta zdecydowały, że jedno biuro projektowe powinno zająć się obiema inwestycjami, aby uniknąć problemów związanych z niespójnymi rozwiązaniami komunikacyjnymi.

Buforowa ma zostać poszerzona na całej długości, a w miejscach o większym natężeniu ruchu pojawią się dodatkowe pasy i drogi serwisowe. Modernizacja ma ułatwić życie kierowcom, którzy nie zamierzają przesiadać się do tramwajów, a obecnie zmagają się z wąskim odcinkiem, gdzie po Konduktorskiej dwa pasy zwężają się do jednego w każdą stronę.

Dlaczego powstaje buspas zamiast torowiska?

Już w tym roku ma zakończyć się budowa wydzielonego pasa dla autobusów. Niektórzy mieszkańcy zastanawiają się, dlaczego od razu nie położono torów tramwajowych. Problemem było przecięcie linii kolejowej nr 285 prowadzącej do Sobótki. Przez długi czas brakowało przepisów regulujących tego typu skrzyżowania, przez co PKP PLK nie wyrażały zgody na realizację tramwaju.

Doczekali się rozporządzenia. Zielone światło dla tramwaju na Jagodno

Aby nie czekać na rozwiązanie problemu, miasto zdecydowało się na budowę trasy autobusowej, zachowując możliwość późniejszego przekształcenia jej w torowisko. Buspas spełnia wszystkie techniczne wymagania pod tramwaj – ma odpowiednią konstrukcję, geometrię oraz przygotowane przystanki.

Sprawą przecięcia linii kolejowej ostatecznie zajął się rząd, a zmiany w przepisach umożliwiły rozpoczęcie prac projektowych. Odpowiednie rozporządzenie pojawiło się na początku 2025 roku, dzięki czemu inwestycja może ruszyć.

Projektowanie tramwaju – najtrudniejsze wyzwania

Przystosowanie buspasa do potrzeb tramwaju nie powinno sprawić większych trudności. Konstrukcja trasy jest dostosowana do nacisku taboru szynowego, a torowisko zostanie osadzone na betonowej płycie. Największym wyzwaniem będzie jednak zaprojektowanie infrastruktury trakcyjnej i energetycznej, w tym stacji zasilających.

Kluczowe będzie także uzgodnienie z PKP PLK sposobu, w jaki torowisko ma przecinać tory kolejowe. Choć formalności mogą potrwać, kolejarze deklarują, że skrzyżowanie będzie funkcjonować tymczasowo. Docelowo linia 285 ma zostać wyniesiona na nasyp, co pozwoli na poprowadzenie torów tramwajowych pod linią kolejową. To jednak perspektywa co najmniej ośmiu lat, dlatego na razie konieczne będzie zastosowanie rozwiązania przejściowego.

Dodaj komentarz