Analizy Wydarzenia

PKP Intercity inwestuje w tabor i modernizuje wagony

Fot. PKP Intercity

Poza modernizacją i zakupem wagonów, przewoźnik planuje nabyć i wyremontować lokomotywy. Do tej pory modernizację przeszło 167 spośród 200 unowocześnionych jednostek.

Już teraz PKP Intercity wzbogaciło swój park taborowy o 13 lokomotyw serii EU/EP07 i EP08 zmodernizowanych przez ZNTK Oleśnica S.A. oraz Olkol Sp z o.o. za łączną sumę ponad 24 mln zł brutto.

Modernizacje objęły m.in. montaż klimatyzacji, modernizację kabin maszynistów w celu zapewnienia im większego komfortu pracy czy też zmianę sposobu zawieszania silników trakcyjnych na zestawach kołowych tak, by ograniczyć negatywny wpływ pojazdów na środowisko. Ponadto spółka podpisała z H. Cegielski Fabryką Pojazdów Szynowych w Poznaniu umowę na modernizację 13 spalinowych lokomotyw manewrowych SM42. Poznański producent wykona naprawy okresowe na piątym poziomie utrzymania (P5) wraz z modernizacją lokomotyw. Całkowita wartość kontraktu wynosi 90,3 mln zł brutto.

We wrześniu, w trakcie gdańskich targów Trako 2019, PKP Intercity rozszerzyło podpisaną w maju 2018 r. z firmą NEWAG umowę na zakup 20 nowych lokomotyw elektrycznych o kolejnych 10 pojazdów. Wartość kontraktu wzrosła tym samym do 551,4 mln zł brutto. Nowe lokomotywy będą rozwijać prędkość 160 km/h i pozwolą efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Już niebawem PKP Intercity otrzyma 8 pierwszych pojazdów, które przechodzą obecnie odbiory fabryczne.

Na przełomie 2019/2020 roku spółka ogłosiła postępowanie na zakup 10 lekkich lokomotyw spalinowych, taką samą liczbę lokomotyw elektrycznych wielosystemowych (z opcją zakupu dodatkowych 5 jednostek) oraz modernizacją 20 pojazdów elektrycznych.

Do 2023 r. największy polski przewoźnik chce zwiększyć swój tabor o 86 nowoczesnych EZT.

Jednym z filarów programu „PKP IntercityKolej Dużych Inwestycji” jest podpisana 21 sierpnia 2019 r. umowa ze Stadler Polska na dostawę 12 fabrycznie nowych EZT wraz z ich utrzymaniem na poziomach P1 – P4 przez okres 15 lat. Wartość zamówienia wynosi 1,015 mld zł brutto.

Nowoczesne EZT od Stadlera będą mogły jeździć nawet 160 km/h. Wyposażone zostaną w system ETCS zapewniający wysokie bezpieczeństwo podróży. Nowe jednostki będą posiadać przy tym liczne udogodnienia – zostanie zainstalowany monitoring, klimatyzacja, gniazdka elektryczne, wzmacniacze sygnału GSM/LTE, przewidziano w nich także przestrzeń do przewozu rowerów. W czasie podróży pasażerowie będą mogli skorzystać z bezprzewodowego internetu, a także oferty gorących i zimnych dań i napojów, serwowanych zarówno do zajmowanego przez pasażera miejsca, jak i w części gastronomicznej.

Modernizację przejdzie również 14 EZT serii ED74, popularnie nazywanych „edytami”. Wartość umowy podpisanej w czerwcu 2019 r. z PESA Bydgoszcz to blisko 275 mln zł brutto. Klimatyzacja, wygodne fotele, dostęp do Wi-Fi, specjalne miejsca do przewozu rowerów – to tylko część z udogodnień, z których będą mogli skorzystać pasażerowie podróżujący głównie na trasach Wrocław-Lublin i Wrocław-Kielce.

Dodaj komentarz