Analizy Wydarzenia

PKP Intercity inwestuje w tabor i modernizuje wagony

W 2019 r. do pociągów PKP InterCity wsiadło blisko 49 mln pasażerów – o prawie 18 mln więcej, niż w roku 2015. Przewoźnik, zabiegając o wzrost popularności swoich usług, modernizuje tabor i inwestuje w poprawę komfortu podróży. Rok 2020 spółka rozpoczęła podpisaniem umów na łączną sumę blisko 4,3 mln zł brutto.

W skład taboru PKP InterCity wkrótce wejdą nowe oraz zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne oraz lokomotywy. Spółka zainwestuje również w infrastrukturę kolejową. Wszystko, by uatrakcyjnić swoją ofertę przewozową.

W ciągu 4 lat (2015-2019) spółka PKP InterCity odnotowała 57 procentowy wzrost liczby pasażerów. Na wysokie zainteresowanie usługami spółki wpływa coraz większa dostępność kolei i stale rosnący komfort podróżowania. Jednak przewoźnik nie spoczywa na laurach.

Zabiegając o zainteresowanie pasażerów, realizuje największy w swojej historii program inwestycyjny „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Na początku 2020 r. spółka może mówić o podpisanych umowach o wartości blisko 4,3 mld zł brutto, których pierwsze efekty realizacji już widać na torach.

Program „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” zakłada zakup nowego i modernizację istniejącego taboru oraz zaplecza technicznego. Do 2023 r. spółka przeznaczy na ten cel ponad 7 mld zł przy aktywnym wykorzystaniu funduszy unijnych i środków z Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz współpracy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych i właściwymi resortami z Ministerstwem Infrastruktury na czele.

-Dzięki odważnym i przemyślanym inwestycjom, kolej odzyskuje należne sobie miejsce i staje się motorem napędowym gospodarki. Rosnące zainteresowanie podróżami pociągami pokazuje, że Polacy dostrzegają efekty zmian, które wprowadza m.in. PKP Intercity. Ich celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i przewidywalna i do tego celu konsekwentnie zmierzamy – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

Jak zakłada przewoźnik PKP Intercity, do końca 2023 r. tabor będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. Największy polski przewoźnik kolejowy zakupi 12 nowych i zmodernizuje 14 istniejących EZT, kupi 118 lokomotyw elektrycznych i zmodernizuje niespełna 200 lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Przewoźnik zakupi 185 komfortowych, nowych wagonów, zmodernizuje zaś 700.

Fot. PKP Intercity

Jak wyglądać będą wnętrza nowoczesnych wagonów? Wyposażone zostaną przede wszystkim w wygodne fotele, klimatyzację, gniazdka elektryczne, dostęp do bezprzewodowego internetu, czy wyciszenie wnętrza dzięki zabudowie nowoczesnych wózków.

Z tych udogodnień już teraz korzystają osoby podróżujące z PKP Intercity wagonami, które zmodernizował H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu.

Z unowocześnionych wagonów korzystają pasażerowie na trasach: Szczecin-Olsztyn, Wrocław-Olsztyn-Białystok, Lublin/Kraków-Wrocław-Zielona Góra-Szczecin oraz Lublin-Warszawa-Poznań-Szczecin/Gorzów Wielkopolski.

  • lRealizowany przez nas program inwestycyjny to wieloletnie przedsięwzięcie. Coraz mocniej wkraczamy w najważniejszą fazę projektu, czyli odbiory od producentów taboru kolejnych wagonów, lokomotyw czy elektrycznych zespołów trakcyjnych. To właśnie na tym etapie pasażerowie będą mogli przekonać się jak wielkiej przemiany PKP Intercity jesteśmy obecnie świadkami. Jesteśmy na właściwym torze i cały czas nabieramy prędkości – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

 

Tabor PKP Intercity wzmocniony został o 204 nowoczesne wagony spośród 400, których dotyczą już podpisane umowy na modernizację.

Oprócz 90 jednostek, których modernizacja zakończyła się w grudniu 2019 r., H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu jeszcze w grudniu 2017 r. dostarczył 22 wagony 144A, które zyskały m.in. zabudowę przedziałów z nowymi fotelami czy system Wi-Fi.

Kolejnych 16 wagonów, tym razem serii 111A, które po przebudowie zyskały oznaczenie 168A, dostarczyła spółka NEWAG. Nowosądecki zakład zrealizował dla PKP Intercity modernizację wagonów na jednostki bezprzedziałowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring i system informacji pasażerskiej. Zmiana wystroju wnętrza nadała im nowoczesny charakter, który mogą doceniać m.in. pasażerowie z Krakowa i Gdyni.

Z kolei 10 wagonów dla PKP Intercity zmodernizowało konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” (ZNTK Mińsk Mazowiecki) oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz. Wartość podpisanego kontraktu dotyczącego wagonów typu 140A/112A wyniosła ponad 41 mln zł brutto. Ponadto bydgoska spółka dostarczyła PKP Intercity 13 wagonów typu Z1, 145A i 144A przekształconych w wagony restauracyjne, 20 zmodernizowanych przedziałowych oraz 33 zmodernizowane bezprzedziałowe wagony 2. klasy.

Kolejne wagony trafią do przewoźnika w najbliższych latach. Za jedną z kluczowych realizacji odpowiada PESA Bydgoszcz. Po rozszerzeniu w 2018 r. trzech umów na modernizację 163 wagonów o kolejne 82 pojazdy, do PKP Intercity ma trafić z bydgoskiej spółki łącznie 245 komfortowych wagonów, a finalna wartość umowy to blisko 1,03 mld zł brutto. Z tej puli PKP Intercity odebrało już wspomniane 33 zmodernizowane wagony 2. klasy. Spośród ok. 200 wagonów, które trafią z Bydgoszczy do PKP Intercity, 60 będą stanowić jednostki COMBO. Wielofunkcyjne, przedziałowe wagony o podwyższonym standardzie będą absolutną nowością na rynku, w przestrzeni których znajdą się wydzielone przedziały rodzinne oraz przedziały dla osób niepełnosprawnych, w tym poruszających się na wózku. W wagonach wydzielona będzie także przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery.

Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu dostarczy PKP Intercity 81 nowych wagonów. Łącznie wartość kontraktu wzrosła do niemal 700 mln zł brutto. Wagony wyposażone m.in. we wzmacniacze sygnału komórkowego, Wi-Fi, gniazdka elektryczne i indywidualne oświetlenie będą przystosowane do prędkości 200km/h i zyskają kategorię Express InterCity (EIC).

Spółka z Poznania modernizuje również 10 wagonów 145Ab na wagony restauracyjne. Wartość umowy obejmującej wykonanie naprawy okresowej P5 wraz z przeglądami okresowymi na trzecim poziomie utrzymania wynosi 61,4 mln zł brutto.

Zmodernizowane wagony wyposażone zostaną w 12 stolików restauracyjnych. Miejsce przy nich będzie dla 36 osób. Wagony będą klimatyzowane i wyposażone w darmową sieć Wi-Fi oraz wzmacniacze sygnału komórkowego. Ponadto, zmodernizowane wagony będą posiadać oznaczenia w alfabecie Braille’a dla osób niewidzących.

W planach PKP Intercity jest podpisanie umów na naprawę okresową na 5 poziomie utrzymania z odnową 40 wagonów typu Z1, naprawę na poziomie P5 wraz z modernizacją 90 wagonów przedziałowych 2. klasy oraz naprawę na poziomie P5 wraz z modernizacją 125 wagonów 2. klasy.

Fot. PKP Intercity

Poza modernizacją i zakupem wagonów, przewoźnik planuje nabyć i wyremontować lokomotywy. Do tej pory modernizację przeszło 167 spośród 200 unowocześnionych jednostek.

Już teraz PKP Intercity wzbogaciło swój park taborowy o 13 lokomotyw serii EU/EP07 i EP08 zmodernizowanych przez ZNTK Oleśnica S.A. oraz Olkol Sp z o.o. za łączną sumę ponad 24 mln zł brutto.

Modernizacje objęły m.in. montaż klimatyzacji, modernizację kabin maszynistów w celu zapewnienia im większego komfortu pracy czy też zmianę sposobu zawieszania silników trakcyjnych na zestawach kołowych tak, by ograniczyć negatywny wpływ pojazdów na środowisko. Ponadto spółka podpisała z H. Cegielski Fabryką Pojazdów Szynowych w Poznaniu umowę na modernizację 13 spalinowych lokomotyw manewrowych SM42. Poznański producent wykona naprawy okresowe na piątym poziomie utrzymania (P5) wraz z modernizacją lokomotyw. Całkowita wartość kontraktu wynosi 90,3 mln zł brutto.

We wrześniu, w trakcie gdańskich targów Trako 2019, PKP Intercity rozszerzyło podpisaną w maju 2018 r. z firmą NEWAG umowę na zakup 20 nowych lokomotyw elektrycznych o kolejnych 10 pojazdów. Wartość kontraktu wzrosła tym samym do 551,4 mln zł brutto. Nowe lokomotywy będą rozwijać prędkość 160 km/h i pozwolą efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Już niebawem PKP Intercity otrzyma 8 pierwszych pojazdów, które przechodzą obecnie odbiory fabryczne.

Na przełomie 2019/2020 roku spółka ogłosiła postępowanie na zakup 10 lekkich lokomotyw spalinowych, taką samą liczbę lokomotyw elektrycznych wielosystemowych (z opcją zakupu dodatkowych 5 jednostek) oraz modernizacją 20 pojazdów elektrycznych.

Do 2023 r. największy polski przewoźnik chce zwiększyć swój tabor o 86 nowoczesnych EZT.

Jednym z filarów programu „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” jest podpisana 21 sierpnia 2019 r. umowa ze Stadler Polska na dostawę 12 fabrycznie nowych EZT wraz z ich utrzymaniem na poziomach P1 – P4 przez okres 15 lat. Wartość zamówienia wynosi 1,015 mld zł brutto.

Nowoczesne EZT od Stadlera będą mogły jeździć nawet 160 km/h. Wyposażone zostaną w system ETCS zapewniający wysokie bezpieczeństwo podróży. Nowe jednostki będą posiadać przy tym liczne udogodnienia – zostanie zainstalowany monitoring, klimatyzacja, gniazdka elektryczne, wzmacniacze sygnału GSM/LTE, przewidziano w nich także przestrzeń do przewozu rowerów. W czasie podróży pasażerowie będą mogli skorzystać z bezprzewodowego internetu, a także oferty gorących i zimnych dań i napojów, serwowanych zarówno do zajmowanego przez pasażera miejsca, jak i w części gastronomicznej.

Modernizację przejdzie również 14 EZT serii ED74, popularnie nazywanych „edytami”. Wartość umowy podpisanej w czerwcu 2019 r. z PESA Bydgoszcz to blisko 275 mln zł brutto. Klimatyzacja, wygodne fotele, dostęp do Wi-Fi, specjalne miejsca do przewozu rowerów – to tylko część z udogodnień, z których będą mogli skorzystać pasażerowie podróżujący głównie na trasach Wrocław-Lublin i Wrocław-Kielce.

Rok 2019 przyniósł zmiany w systemie zakupu biletów w PKP Intercity. Od grudnia pasażerowie pociągów Pendolino, Flirt³ i PesaDART mają możliwość łatwego wyboru miejsc na mapie członu pociągu, w którym planują podróżować, korzystając z opcji ich graficznej wizualizacji.

Z kolei z końcem listopada 2019 r. zakończył się montaż Wi-Fi we wszystkich dostępnych Pendolino. Tym samym usługa bezprzewodowego internetu jest dostępna we wszystkich aktualnie wykorzystywanych EZT przewoźnika.

Źródło: PKP Intercity