Bydgoska PESA zakończyła modernizację 83 bezprzedziałowych wagonów kolejowych dla PKP Intercity. Skorzystają z nich pasażerowie kursujący na trasie Gdańsk – Szczecin.
– Największa spółka kolejowa PKP Intercity prezentuje nowy, zmodernizowany wagon, który wykonany został przez jednego z najlepszych producentów taboru kolejowego w Polsce – PESA Bydgoszcz w kooperacji z Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego w Mińsku Mazowieckim – mówił Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A.
Modernizacja wagonów w wersji podstawowej kosztowała 312 mln zł. Kontrakt z PESA Bydgoszcz podpisany został w 2018 r.
– Kontrakt przedłużony został o kolejne 42 wagony – dodał prezes zarządu PKP Intercity. – Na jego realizację przeznaczymy kolejne setki milionów złotych. Nie robimy tego dla kolejarzy, a dla pasażerów. Modernizujemy tabor, dworce kolejowe i kolejową infrastrukturę.
W konferencji prasowej udział wziął także Janusz Kowalski, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
– Nowoczesne wagony – to są właśnie aktywa państwowe – mówił. – Od teraz pasażerowie kursujący na trasie Gdańsk – Szczecin będą mogli skorzystać z nowoczesnych wagonów, z komfortowego przejazdu. PKP Intercity od prawie 5 lat modernizuje swój tabor i robi to w sposób profesjonalny. Spółka sama w sobie już jest marką, która kojarzy się z jakością.
W trakcie prezentacji wagonów nie brakowało słów uznania dla działań Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka, przedstawicieli Rady Ministrów oraz spółek kolejowych, którym zawdzięczane są działania na rzecz rozwoju polskiej kolei.
– Przed nami jeszcze wiele pracy, bowiem wciąż polski tabor będzie modernizowany – dodał Janusz Kowalski.
O modernizacjach mówił również Waldemar Buda – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej
– Modernizacja taboru kolejowego jest priorytetem z punktu widzenia Ministerstwa Funduszu i Polityki Regionalnej, świadczą liczby. Z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko przeznaczonych zostało na ten cel prawie 20 proc. – mówi Waldemar Buda. – Dziś pociąg uczestniczy w ogromnej konkurencji z innymi środkami transportu publicznego. Ta jakość musi być więc budowana. Ponad 5 mld zł ze środków europejskich spośród 22 mld zł na tabor pokazuje, że zrobiliśmy ogromny krok cywilizacyjny. Już ponad 80 proc. taboru jest wyremontowana lub w najbliższym czasie przejdzie modernizację. Jestem pewien, że w najbliższej perspektywie unijnej również znajdą się środki na kontynuowane tego typu inwestycji. I mam nadzieję, że w kolejnych latach uda się w tym zakresie zrobić naprawdę dużo.
O skutecznym wydawaniu środków unijnych i efektach współpracy z Ministerstwem Infrastruktury oraz spółkami Grupy PKP S.A. mówiła Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
– Polska kolej w tej perspektywie finansowej UE wspierana jest bardzo silnie – mówiła. – Na modernizację polskiej kolei idą miliardy złotych. Jesteśmy przekonani, że kolejna perspektywa finansowa UE realizowana będzie pod znakiem projektów kolejowych.
W 83 bezprzedziałowych wagonach kolejowych zastosowane zostały nowoczesne urządzenia. Przy modernizacji PESA Bydgoszcz wykorzystała zdobywane przez lata doświadczenia.
– Można powiedzieć, że to są w pełni nowe wagony – mówił Sławomir Piątek, Członek Zarządu PESA Bydgoszcz. – Dziękujemy wszystkim, którzy nam zaufali. Jako polski producent jesteśmy dumni, że możemy uczestniczyć w tak dużej modernizacji.
O zaufaniu do polskiego producenta mówił Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.
– Zaufaliśmy PESIE – to dowód na to, że warto ufać ludziom – mówił. – Pasażer otrzyma nową jakość podróżowania. Jeszcze dwa lata temu osoby podróżujące na trasie Gdańsk – Szczecin dzwoniły do mnie i pytały: kiedy będziemy mogli podróżować klimatyzowanymi wagonami? Zobaczcie, jak to się wszystko zmienia. Bardzo się cieszymy, że mimo pandemii Polacy wracają na kolej i wybierają komfortowe przejazdy. Tych wszystkich inwestycji taborowych nie byłoby, gdyby nie wsparcie unijne.
Polska kolej zmienia się na naszych oczach – podkreślał Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity.
– Zmiany zawdzięczamy wielu instytucjom – ministerstwom i ministrom, spółkom kolejowym i przedsiębiorcom – mówił. – Kontrakty, które zawarliśmy z PESA Bydgoszcz na modernizację 245 wagonów opiewają na łączną sumę miliarda złotych. PESA podjęła się zadania i, jak widzimy, doskonale się z niego wywiązuje. Wierzę, że kolej będzie kołem zamachowym dla naszej, polskiej gospodarki.