PKP Intercity w minionym roku wzmocniło swój park taborowy o 30 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych oraz ponad 130 zmodernizowanych wagonów. Wartość podpisanych umow przekroczyła 5 mld zl. Co przyniesie ten rok?
Od stycznia do końca listopada 2020 r. na pokład pociągów PKP Intercity wsiadło 25 mln pasażerów – o 20 mln mniej, niż przed rokiem. Mimo utrudnionej sytuacji rynkowej PKP Intercity zgodnie z planem kontynuuje inwestycje w unowocześnienie floty swoich pociągów.
W Nowy Rok przewoźnik wszedł z zakontraktowanymi umowami o łącznej wartości ponad 5 mld zł brutto. PKP Intercity odebrało już 46 proc. pojazdów zaplanowanych do zakupu lub modernizacji w realizowanym programie „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”.
Epidemia spowodowała chwilowe zatrzymanie trendu stałego wzrostu liczby pasażerów, który obserwowaliśmy na kolei od kilku lat. Przemyślane i konsekwentnie realizowane inwestycje, takie jak te prowadzone przez PKP Intercity, są niezbędne do szybkiego powrotu kolei na ścieżkę wzrostu. Dzięki nim polska kolej staje się bezpieczna, komfortowa i przewidywalna – zapewnia Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.
To największy, warty 7 mld zł, program inwestycyjny w historii spółki, którego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Po zakończeniu programu w 2023 r. tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. PKP Intercity kupi 12 nowych i zmodernizuje 14 istniejących elektrycznych zespołów trakcyjnych, kupi 118 lokomotyw elektrycznych oraz zmodernizuje blisko 200 lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Do tego zmodernizuje około 700 oraz kupi 185 komfortowych i nowoczesnych wagonów.
Nasz narodowy przewoźnik nie tylko inwestuje 7 mld zł w nowoczesny tabor i związany z tym komfort podróżowania, ale trzeba również docenić, że przy realizacji swoich zamówień uwzględnia polskie przedsiębiorstwa z sektora kolejowego. W MAP zawsze zachęcamy spółki Skarbu Państwa do współpracy z rodzimymi firmami w ramach rachunku ekonomicznego i z zachowaniem najwyższej jakości zamawianych usług czy produktów – mówi Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
2020 rok przyniósł zwiększenie komfortu podróżowania
2020 rok przyniósł zakończenie realizacji dwóch kontraktów o wartości ponad miliarda złotych brutto. Do PKP Intercity trafiło 30 najnowocześniejszych w Polsce lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin, które dla przewoźnika wyprodukowała firma NEWAG z Nowego Sącza. Nowe pojazdy prowadzą już pociągi w całej Polsce, rozwijając prędkość do 160 km/h. Wartość kontraktu wyniosła 551,4 mln zł brutto.
Flotę przewoźnika wzmocniło również 125 komfortowych wagonów zmodernizowanych przez bydgoską Pesę w ramach zamówienia wartego blisko 470 mln zł brutto. To bezprzedziałowe pojazdy drugiej klasy, oferujące liczne udogodnienia dla pasażerów, m.in. klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne, bezprzewodowy internet oraz oznaczenia w alfabecie Braille`a.
Do przewoźnika trafiło także 10 wagonów 145Ab zmodernizowanych przez Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski w Poznaniu na wagony restauracyjne. Do dyspozycji podróżnych jest w nich 12 stolików i 36 miejsc siedzących. Wagony są klimatyzowane, a pasażerowie mogą w nich korzystać w nich z darmowego, bezprzewodowego internetu. Wartość umowy wyniosła 61,4 mln zł brutto.