Inwestycje Tabor Wydarzenia

PKP Intercity podsumowało inwestycje taborowe w 2020 r.

2020 rok przyniósł widoczne efekty programu modernizacji polskiej kolei – odnowionych zostało wiele dworców, zakończyła się modernizacja wielu linii, dzięki czemu na licznych trasach skrócił się czas podróży pociągami naszego narodowego przewoźnika, który uruchamia coraz więcej połączeń obsługiwanych nowoczesnym taborem – mówi Krzysztof Mamiński, Przewodniczący Rady Nadzorczej PKP Intercity, Prezes Zarządu PKP S.A.

W 2020 roku PKP Intercity odebrało ponad 130 unowocześnionych wagonów. W ramach strategii taborowej flotę przewoźnika wzmocniło już łącznie blisko 340 wagonów po modernizacji.

W ostatnich miesiącach zwiększył się komfort podróżowania pociągami PKP Intercity dzięki obsługiwaniu coraz większej liczby składów nowym lub zmodernizowanym taborem. 2021 rok przyniesie dalsze działania w tym kierunku – deklaruje Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Kolejne inwestycje w wagony i lokomotywy już zakontraktowane

Tuż przed świętami Bożego Narodzenia PKP Intercity podpisało wartą ponad 540 mln zł brutto umowę z Konsorcjum Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A. oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. na modernizację kolejnych 125 wagonów. Tym samym wartość umów podpisanych w ramach największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity wynosi już ponad 5 mld zł brutto. Pierwszy zmodernizowany wagon ma trafić do przewoźnika pod koniec bieżącego roku.

We wrześniu 2020 roku przewoźnik podpisał  wartą niemal 200 mln zł brutto umowę z oleśnicką firmą Olkol na modernizację 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07. Modernizacja obejmie m.in. zwiększenie maksymalnej prędkości pojazdów ze 125 km/h do 160 km/h.

W 2021 roku odbiór kolejnych wagonów i pierwszych pociągów typu EZT z nowych zamówień

2021 rok przyniesie pierwsze efekty innych umów taborowych podpisanych na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy. Bydgoska PESA modernizuje dla przewoźnika wagony w ramach jeszcze dwóch kontraktów, wartych razem blisko 560 mln zł brutto. Obejmują one unowocześnienie łącznie 120 pojazdów. PKP Intercity odebrało już pierwsze wagony z tej puli. Kolejne będą systematycznie trafiać do przewoźnika w trakcie 2021 roku.

W najbliższych miesiącach park taborowy przewoźnika zaczną wzmacniać także pierwsze z 81  nowych wagonów, które w ramach wartego niemal 700 mln zł brutto kontraktu dla PKP Intercity produkuje H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Wagony wyposażone m.in. we wzmacniacze sygnału komórkowego, Wi-Fi, gniazdka elektryczne oraz  indywidualne oświetlenie będą przystosowane do prędkości 200km/h i będą włączane do pociągów kategorii Express InterCity (EIC).

W 2021 roku flotę przewoźnika wzmocnią także elektryczne zespoły trakcyjne (EZT). Zgodnie z harmonogramem PKP Intercity odbierze pierwsze dwa z 14 pojazdów serii ED74, które modernizuje Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A. w ramach wartego 275 mln zł brutto zamówienia. W drugiej połowie 2021 roku do przewoźnika trafią także pierwsze dwa z 12 EZT typu FLIRT z miliardowego kontraktu zawartego przez przewoźnika w sierpniu 2019 roku ze Stadler Polska. Pociągi będą dostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli efektywnie korzystać ze zmodernizowanych linii kolejowych. Będą także wyposażone w system ETCS zapewniający najwyższe bezpieczeństwo podróży.

Dodaj komentarz