Blisko 19 mln zł – tyle kosztowało PKP Polskie Linie Kolejowe SA wyremontowanie ośmiu mostów nad siedmioma rzekami na Lubelszczyźnie. Spółka zrealizowała inwestycje ze środków własnych.
Wyremontowane mosty zapewniają bezpieczne i sprawne połączenia kolejowe między Łukowem a Radomiem, a także między Rejowcem a Zawadą.
Na linii Rejowiec – Zawada (lk nr 69) PKP Polskie Linie Kolejowe S.A wyremontowały dwa mosty kolejowe nad Łabuńką i Wieprzem. Sprawniejszy jest przejazd pociągów regionalnych i dalekobieżnych.
Po remoncie most nad Łabuńką koło stacji w Ruskich Piaskach zyskał nowe przęsła, tory i system odwodnienia. Utrzymanie obiektu ułatwi wybudowany pomost dla służb technicznych. Betonowe i stalowe elementy mostu zabezpieczono powłokami ochronnymi, co przedłuży trwałość czas korzystania z przeprawy. Przyczółki mostu zostały wzmocnione kamieniem.
Na przeprawie nad rzeką Wieprzw gminie Zwierzyniec wbudowano przęsło uzyskane z przebudowy przeprawy na Centralnej Magistrali Kolejowej. Położono płyty żelbetowe, naprawiono przyczółki, jak również wybudowano odwodnienie. Nowe schody zapewniają dojście do chodnika technicznego. Remont zapewnił sprawność i zwiększył bezpieczeństwo przewozów kolejowych.
– Mosty kolejowe to infrastruktura ważna i wymagająca stałych prac. Dzięki działaniom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na terenie Lubelszczyzny transport osób i produktów w tych newralgicznych punktach jest szybszy i bardziej bezpieczny. Kolejowe trasy i położone na nich obiekty są tak dostosowywane, by kolej jak najlepiej spełniała potrzeby mieszkańców i gospodarki – powiedział Piotr Kaliszewski, asystent Wiceministra Infrastruktury Andrzeja Bittela.
Bezpieczniejszy transport między Łukowem a Radomiem
Odnowiona dwutorowa przeprawa kolejowa w Rykach nad rzeką Zalesianką zapewnia lepszy transport na linii Łuków – Radom (lk nr 26). Wykorzystano ponownie przęsło z demontażu mostu na linii Kraków Główny – Medyka. Konstrukcję oparto na nowych przyczółkach, a także filarach. Na moście przygotowano strefy do obsługi technicznej.
Sprawniejsza kolej na granicy Polski z Ukrainą
PLK wyremontowały przeprawy, które usprawniły transport towarów między Polską i Ukrainą. Remont objął most kolejowy na przejściu granicznym Polski z Ukrainą nad rzeką Bug w Dorohusku, a także w Tuligłowach koło Krasnegostawu nad rzeką Wojsławką.
Zakres prac w Dorohusku obejmował, m.in. wymianę uszkodzonych przęseł, a także elementów stalowych obiektu i antykorozyjne zabezpieczenie. Na przeprawie zbudowano obustronne chodniki dla obsługi technicznej. Co więcej, naprawiono także przyczółki i filary. Remont dotyczył mostu z torem o normalnej szerokości 1435 mm.
Usprawnienie ruchu towarowego zapewniły prace w Tuligłowach koło Krasnegostawu nad rzeką Wojsławką. Przez most jadą pociągi towarowe w kierunku przejścia granicznego w Hrebennym. Na przeprawie zamontowano nowe szyny i podkłady. Wzmocniono przeprawę, co ułatwiła przejazd ciężkich składów towarowych. Most zabezpieczono przed korozją. Zamontowano również system odwodnienia. Wykonano stalowy chodnik dla obsługi technicznej.