Inwestycja na stacji Warszawa Zachodnia to duże wyzwanie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. współpracują z wykonawcą i przewoźnikami, by podróże koleją w czasie prac odbywały się przewidywalnie i bezpiecznie.
Projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia” ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace na stacji Warszawa Zachodnia to jedna z największych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ponad 1,9 mld zł netto. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.
Dla zapewnienia sprawnego ruchu pociągów na średnicy i linii obwodowej sprawdzone zostały urządzenia sterowania ruchem, wzmocnione są zespoły techniczne monitorujące szlaki, wymienione zostały wyeksploatowane elementy toru.
Aby skrócić czas dojścia do czynnych peronów od strony Woli, Budimex uruchomił dla podróżnych sześciomiejscowego elektrycznego Budimeleksa, między pętlą autobusową na ul. Tunelowej a peronem 8 Warszawy Zachodniej (linia obwodowa). Przejazd skraca czas z 15 minut (w wersji pieszej) do 2-3 minut meleksem. Z transportu skorzystało już blisko tysiąc pasażerów.
Liczby inwestycji
Wykop pod konstrukcję nowego przejścia podziemnego będzie miał 200 000 m3. To tyle, co objętość 230 tirów. Przykrycie hali peronowej będzie miało powierzchnię 35 000 m2, to 5 boisk piłki nożnej. Ciężar prętów zbrojeniowych do budowy stacji wyniesie 14 000 ton. To waga ponad 2 300 słoni.