Inwestycje Raport z Polski Tabor Wydarzenia

Energia z OZE zasila pociągi CTL Logistics

CTL Logistics, jako pierwszy przewoźnik towarowy, będzie oferował przewozy oparte na odnawialnej energii ze słońca i wiatru. Firma podpisała wieloletnią umowę z PKP Energetyka w ramach programu Zielona Kolej. Na jej mocy już w tym roku 25 proc. energii pobieranej przez CTL Logistics będzie pochodziło z OZE. W 2023 r. będzie to już 50 proc., a w 2025 r. udział energii odnawialnej wyniesie 100 proc.

Nowy kontrakt obejmuje okres 7 lat – tj. od 2024 do 2030 roku, z opcją przedłużenia na kolejne 3 lata do końca 2033 roku.
Nowy kontrakt obejmuje okres 7 lat – tj. od 2024 do 2030 roku, z opcją przedłużenia na kolejne 3 lata do końca 2033 roku.

Podpisanie umowy jest kolejnym krokiem we współpracy obu firm, po sygnowaniu listu intencyjnego dot. programu Zielona Kolej. Wydarzenie miało miejsce w kwietniu ubiegłego roku. Tym samym CTL Logistics staje się pierwszym przewoźnikiem towarowym w Polsce, którego przewozy będą zasilane zieloną energią z OZE. Wpisuje się to w założenia budowy zrównoważonej i przyjaznej środowisku kolei.

Z raportu przygotowanego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRIS) dla Fundacji ProKolej wynika, że postępujące zmiany klimatu skłaniają firmy do poszukiwania bardziej ekologicznych form transportu towarów. To właśnie w transporcie kolejowym przedsiębiorcy z różnych branż upatrują największych szans na ograniczenie śladu węglowego. Zwiększenie wykorzystania transportu kolejowego oraz udziału OZE z 40 proc. do 45 proc. w 2030 r. zakłada także przyjęty niedawno przez KE plan REPowerEU.

– Bardzo się cieszę, że do programu Zielona Kolej® dołącza pierwszy przewoźnik towarowyCTL Logistics. To porozumienie to ważny krok w kierunku budowy ekologicznego i konkurencyjnego sektora kolejowego. Wykorzystanie energii z OZE to dzisiaj nie tylko istotny czynnik podnoszący atrakcyjność oferty przewozowej, ale też ważny krok wzmacniający bezpieczeństwo i niezależność energetyczną sektora kolejowego. Jak wskazują wnioski z badania przygotowanego na zlecenie Fundacji ProKolej, emisyjność jest kryterium, które biznes coraz częściej bierze pod uwagę planując łańcuchy logistyczne – mówi Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyka.

 

Szczegóły kontraktu

Nowy kontrakt obejmuje okres 7 lat – tj. od 2024 do 2030 roku, z opcją przedłużenia na kolejne 3 lata. Natomiast na mocy dodatkowego porozumienia CTL Logistics uzyskał możliwość zakupu energii pochodzącej z OZE już w roku 2022 do poziomu 25 proc. swojego zapotrzebowania. W 2023 roku – do 50 proc. Za trzy lata – tj. od 2025 – przewoźnik będzie korzystał z energii w pełni opartej o OZE.

– W CTL Logistics jesteśmy przekonani, że przyszłość należeć będzie do zielonego i zrównoważonego transportu kolejowego. My tę przyszłość budujemy już dzisiaj, a z każdym kolejnym rokiem będziemy przybliżać się do momentu, w którym nasze przewozy staną się całkowicie neutralne klimatycznie. Z dumą podpisujemy umowę z PKP Energetyka, stając się tym samym liderem pro-środowiskowych zmian wśród polskich przewoźników towarowych – komentuje Grzegorz Bogacki, prezes CTL Logistics