Inwestycje Raport z Polski Tabor Wydarzenia

Energia z OZE zasila pociągi CTL Logistics

CTL Logistics, jako pierwszy przewoźnik towarowy, będzie oferował przewozy oparte na odnawialnej energii ze słońca i wiatru. Firma podpisała wieloletnią umowę z PKP Energetyka w ramach programu Zielona Kolej. Na jej mocy już w tym roku 25 proc. energii pobieranej przez CTL Logistics będzie pochodziło z OZE. W 2023 r. będzie to już 50 proc., a w 2025 r. udział energii odnawialnej wyniesie 100 proc.

Nowy kontrakt obejmuje okres 7 lat – tj. od 2024 do 2030 roku, z opcją przedłużenia na kolejne 3 lata do końca 2033 roku.
Nowy kontrakt obejmuje okres 7 lat – tj. od 2024 do 2030 roku, z opcją przedłużenia na kolejne 3 lata do końca 2033 roku.

Podpisanie umowy jest kolejnym krokiem we współpracy obu firm, po sygnowaniu listu intencyjnego dot. programu Zielona Kolej. Wydarzenie miało miejsce w kwietniu ubiegłego roku. Tym samym CTL Logistics staje się pierwszym przewoźnikiem towarowym w Polsce, którego przewozy będą zasilane zieloną energią z OZE. Wpisuje się to w założenia budowy zrównoważonej i przyjaznej środowisku kolei.

Z raportu przygotowanego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRIS) dla Fundacji ProKolej wynika, że postępujące zmiany klimatu skłaniają firmy do poszukiwania bardziej ekologicznych form transportu towarów. To właśnie w transporcie kolejowym przedsiębiorcy z różnych branż upatrują największych szans na ograniczenie śladu węglowego. Zwiększenie wykorzystania transportu kolejowego oraz udziału OZE z 40 proc. do 45 proc. w 2030 r. zakłada także przyjęty niedawno przez KE plan REPowerEU.

– Bardzo się cieszę, że do programu Zielona Kolej® dołącza pierwszy przewoźnik towarowyCTL Logistics. To porozumienie to ważny krok w kierunku budowy ekologicznego i konkurencyjnego sektora kolejowego. Wykorzystanie energii z OZE to dzisiaj nie tylko istotny czynnik podnoszący atrakcyjność oferty przewozowej, ale też ważny krok wzmacniający bezpieczeństwo i niezależność energetyczną sektora kolejowego. Jak wskazują wnioski z badania przygotowanego na zlecenie Fundacji ProKolej, emisyjność jest kryterium, które biznes coraz częściej bierze pod uwagę planując łańcuchy logistyczne – mówi Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyka.

 

Szczegóły kontraktu

Nowy kontrakt obejmuje okres 7 lat – tj. od 2024 do 2030 roku, z opcją przedłużenia na kolejne 3 lata. Natomiast na mocy dodatkowego porozumienia CTL Logistics uzyskał możliwość zakupu energii pochodzącej z OZE już w roku 2022 do poziomu 25 proc. swojego zapotrzebowania. W 2023 roku – do 50 proc. Za trzy lata – tj. od 2025 – przewoźnik będzie korzystał z energii w pełni opartej o OZE.

– W CTL Logistics jesteśmy przekonani, że przyszłość należeć będzie do zielonego i zrównoważonego transportu kolejowego. My tę przyszłość budujemy już dzisiaj, a z każdym kolejnym rokiem będziemy przybliżać się do momentu, w którym nasze przewozy staną się całkowicie neutralne klimatycznie. Z dumą podpisujemy umowę z PKP Energetyka, stając się tym samym liderem pro-środowiskowych zmian wśród polskich przewoźników towarowych – komentuje Grzegorz Bogacki, prezes CTL Logistics

 

Jak dodaje, kolej ma przed sobą wiele wyzwań. To chociażby modernizacja infrastruktury czy podniesienie przepustowości terminali tak, aby zwiększyć jej konkurencyjność jako środka transportu. CTL Logistics robi wszystko aby oferta była  atrakcyjna dla Klientów. Ci bowiem stawiają na jakość, bezpieczeństwo, ale także patrzą szerzej, na przyszłość firmy i planety. 100% zielonej energii zasilającej pociągi CTL Logistics już w 2025 roku to nie teoria. To praktyka i bardzo realna realizacja przez firmę polityki klimatyczno-energetycznej kraju.

Dodaj komentarz