Do zadań ochrony należy również asysta osobom z niepełnosprawnościami, czyli pomoc w przemieszczaniu się w obrębie dworca czy stacji. W ubiegłym roku w ten sposób pracownicy ochrony pomogli podróżnym aż 28 378 razy, czyli prawie 78 razy każdego dnia. Warto podkreślić, że liczba udzielonych asyst wzrosła lawinowo, bo aż o przeszło 9 tysięcy w porównaniu z rokiem 2021! Najczęściej udzielano pomocy osobom na wózkach, a także niewidomym, głównie na dużych dworcach kolejowych. W czołówce znalazły się Warszawa Centralna – 4477, Wrocław Główny – 3392 i Kraków Główny – 2909 asyst.
Nowoczesne wsparcie
Na bezpieczeństwo na dworcach kolejowych ma również wpływ zwiększanie liczby zabezpieczeń technicznych wspierających pracę ochrony. Kilka lat temu specjalnie dla największego węzła kolejowego, czyli miasta Warszawy, w ramach projektu unijnego dofinansowanego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko powstał jednolity system zarządzania bezpieczeństwem. Koszt całego projektu wyniósł około 55 mln złotych netto. Projekt objął 11 warszawskich dworców (i bliskie otoczenie obiektów), stacji (peronów i przejść podziemnych). Dodatkowo w systemie ujęto również warszawski tunel średnicowy. Głównym jego celem było usprawnienie, ujednolicenie i unowocześnienie systemu zarządzania bezpieczeństwem.
Liczba dworców wyposażonych w nowoczesne systemy techniczne wzrasta wraz z finalizowaniem kolejnych inwestycji realizowanych w Programie Inwestycji Dworcowych. Budynki zyskują nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także jeśli wymagają tego przepisy, systemy przeciwpożarowe. Obecnie systemy monitoringu działają na przeszło 230 dworcach w całej Polsce. Ich liczba będzie stopniowo rosnąć wraz z finalizowaniem kolejnych inwestycji. W tym roku powinno ich przybyć na około 50 dworcach kolejowych.
Ważnym elementem systemu bezpieczeństwa jest również Centrum Bezpieczeństwa Dworców Kolejowych. Monitoruje ono przez całą dobę w sposób bezpośredni lub pośredni sytuację na dworcach kolejowych i innych nieruchomościach PKP S.A. Monitoring pośredni odbywa się przy współpracy z ochroną poszczególnych obiektów oraz pracownikami spółki zajmującymi się zarządzaniem nieruchomości. Wszystko to sprawia, że informacja o ewentualnych zagrożeniach jest przekazywana najszybciej jak to możliwe. Dzięki temu niezwłocznie można podejmowane są działania minimalizujące negatywne skutki sytuacji kryzysowych.