Od września za pociągi PKP Intercity na odcinku Kraków – Zakopane kursować będzie autobusowa komunikacja zastępcza. PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają kolejny etap inwestycji między Suchą Beskidzką a Chabówką i Zakopanem. Prace zapewnią krótsza i komfortowe podróże na Podhale.
W trakcie wakacji pasażerowie skorzystać mogli z ponad trzech tysięcy bezpośrednich połączeń do stolicy Tatr. Komfort podróży zapewniły także nowe perony w Suchej Beskidzkiej, Jordanowie, Rabie Wyżnej, Pyzówce oraz przebudowane między Skawiną a Zakopanem.
Po wakacyjnej przerwie bezpośrednie połączenia ponownie wypadną z rozkładu jazdy – zastąpią je autobusy. Kolejny etap prac modernizacyjnych linię kolejową obejmie szlaki: Osielec – Bystra Podhalańska, Jordanów – Skawa – Chabówka oraz Biały Dunajec – Poronin – Zakopane. Inwestycje na trasie Kraków – Zakopane pozwolą skrócić czas podróży pociągiem do stolicy Tatr oraz zwiększyć dostępność do kolei i poziom obsługi podróżnych na stacjach i przystankach.
Dzięki inwestycji podróżni zyskają dostępniejsze perony na przystankach Bystra Podhalańska i Skawa Środkowa oraz na stacji Poronin. Prace obejmą przejazdy kolejowo-drogowe i urządzenia sterowania ruchem. Przebudowa wiaduktu, mostów i przepustów poprawi sprawność trasy kolejowej.
Po zakończeniu poprzedniego etapu inwestycji podróżni na linii Skawina – Zakopane mogli skorzystać z 17 przebudowanych stacji i przystanków: Rzozów, Radziszów, Radziszów Centrum, Wola Radziszowska, Podolany, Leńcze, Przytkowice, Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Stronie, Stryszów, Sucha Beskidzka, Jordanów, Raba Wyżna, Sieniawa, Pyzówka, Lasek, Nowy Targ.
Sprawność zakopianki zwiększają zmodernizowane tory, przejazdy kolejowo-drogowe i obiekty inżynieryjne. Efektem wielobranżowych prac będą szybsze i sprawniejsze podróże do stolicy Tatr. Czas jazdy pociągiem z Krakowa do Zakopanego wyniesie nieco ponad 2 godz. Czyli skróci się o ponad godzinę.
Modernizacja kolejowej „zakopianki”, prowadzona jest w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych 97,98,99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane”. Na realizację przeznaczono przeszło 1,1 mld zł netto. Zakończenie przedsięwzięcia planowane jest w 2023 r.
Zmiany w organizacji ruchu pociągów
Szeroki zakres robót wymaga nowej organizacji ruchu pociągów i wprowadzenia autobusowej komunikacji zastępczej. Nową organizację uwzględniono w rozkładzie jazdy.
Od środy1 września na odcinku Kraków – Zakopane będzie zastępcza komunikacja autobusowa za pociągi Intercity.
Za składy Polregio, pojadą autobusy na odcinku Sucha Beskidzka – Zakopane.