Operator Arriva złożył w Urzędzie Transportu Kolejowego wniosek o możliwość uruchomienia komercyjnego połączenia pasażerskiego Bydgoszcz – Hel i w kierunku powrotnym. 3 marca 2022 roku UTK wydał pozytywną odpowiedź.
Co wiemy o nowym połączeniu z Bydgoszczy na Hel?
Zgodnie z wnioskiem złożonym przez Arrivę linia będzie obsługiwana w okresie wakacyjnym, to jest od 25 czerwca do 31 sierpnia (daty te będą ulegać nieznacznym zmianom wraz z nowymi rozkładami jazdy – zawsze jednak do ostatniego dnia sierpnia). Pasażerów marzących o wyprawie nad polskie morze z pewnością zachwyci informacja, że pociąg będzie kursować codziennie!
Zgoda Urzędu Transportu Kolejowego umożliwia operatorowi uruchomienie pierwszych przejazdów już od bieżącego rozkładu jazdy. Oznacza to, że z dużą dozą prawdopodobieństwa na Półwysep Helski z Bydgoszczy będziemy dojeżdżać już tego lata. Decyzja ta obowiązuje do roku 2026. Zgodnie z nią pociągi przewoźnika będą przejeżdżać przez stacje:
- Bydgoszcz Główna,
- Pruszcz Pomorski,
- Laskowice Pomorskie,
- Warlubie,
- Smętowo,
- Pelplin,
- Tczew,
- Pruszcz Gdański,
- Gdańsk Główny, Wrzeszcz, Oliwa,
- Sopot,
- Gdynia Główna,
- Puck,
- Władysławowo,
- Chałupy,
- Kuźnica,
- Jastarnia,
- Jurata,
- Hel.
Pociąg Bydgoszcz – Hel rozpocznie podróż o godzinie 7:21, dotrze zaś do stacji końcowej chwilę przed godziną 11:00. Kurs powrotny zaś został zaplanowany na 17:54, z dojazdem na Dworzec Główny w Bydgoszczy o 21:46.
Przez pewien czas nie było pewne, czy Arriva otrzyma zgodę na realizację przewozów pasażerskich na tej trasie. Swoje zastrzeżenia zgłosili bowiem konkurencyjni przewoźnicy, to jest PKP Intercity, Polregio oraz PKP SKM Trójmiasto. Badania równowagi zorganizowane i przeprowadzone przez UTK wykluczyły jednak ryzyko uszczerbku dla kontraktów realizowanych przez wymienionych operatorów – wręcz przeciwnie, dodatkowa oferta zapewni pasażerom znaczną poprawę warunków komunikacji w sezonie urlopowym.
Zgoda UTK zakłada, że Arriva wykorzysta do obsługi przewozów następujące pojazdy ze swojego taboru: SA133, SA134, SA139, VT628, VT642, VT646, a także MR/MRD. W razie takiej potrzeby do ruchu mogą zostać dopuszczone inne modele, jednak wówczas przewoźnik musi zagwarantować, że pojazdy te będą spełniać te same wymagania jakościowe i techniczne lub też będą je przewyższać.