Raport z Polski Tabor

POLREGIO w Świętokrzyskiem kupi nowoczesne EZT

Spółka POLREGIO otrzyma unijne dofinansowanie na zakup czterech Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych, które będą kursować w województwie świętokrzyskim. Dostawa pierwszych dwóch pojazdów jest planowana za mniej niż trzy lata.

POLREGIO największym beneficjentem w konkursie Centrum Unijnych Projektów Transportowych na zakup taboru pasażerskiego ze środków KPO.
Fot. POLREGIO

Starania o unijne dofinansowanie na zakup elektrycznych, ekologicznych pojazdów dla regionu POLREGIO rozpoczęło w listopadzie 2024 roku. Zarząd Województwa rozpatrzył pozytywnie wniosek spółki o wsparcie z programu „Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027”, dzięki czemu przewoźnik otrzyma ponad 47 mln zł wsparcia.

– Świadomość konieczności wymiany wysłużonego taboru towarzyszy nam od pierwszych dni pracy w POLREGIO. Uzyskanie unijnego dofinansowania na zakup pojazdów dla województwa świętokrzyskiego to symboliczny sukces. Czeka nas jeszcze wybór wykonawcy dla tego zamówienia oraz oczekiwanie na dostawę, jednak pierwszy krok w dobrą stronę został już zrobiony. Potrzeby POLREGIO są znacznie większe, działamy więc dalej – mówi Krzysztof Pietrzykowski, prezes Zarządu POLREGIO. – Rozmawiamy z rządem o mechanizmie wsparcia kolei regionalnej, przygotowujemy się do starań o dofinansowanie m.in. z programu FEnIKS, pod uwagę bierzemy też rynek wtórny. Wymiana taboru to warunek rozwoju POLREGIO – zaznacza Krzysztof Pietrzykowski.

 

Dostawa pierwszych dwóch pojazdów dla Świętokrzyskiego Zakładu POLREGIO jest planowana do końca 2027 roku, a pozostałych do końca 2028 roku. Projekt zakupu taboru jest ujęty w Regionalnym Planie Transportowym Województwa Świętokrzyskiego na lata 2021-2030.

Nowoczesny tabor dla POLREGIO

Nowe Elektryczne Zespoły Trakcyjne będą obsługiwać ruch regionalny w województwie świętokrzyskim. Pojazdy pojawią się na trasach:

  • Kielce – Skarżysko-Kamienna;
  • Kielce – Sandomierz;
  • Kielce – Busko-Zdrój;
  • Kielce – Sędziszów;
  • Kielce – Ostrowiec Świętokrzyski;
  • Kielce – Włoszczowa Północ;
  • Sandomierz – Skarżysko-Kamienna;
  • Sandomierz – Ostrowiec Świętokrzyski;
  • Skarżysko-Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski.

Każdy z nowych EZT-ów pomieści co najmniej 150 pasażerów, w tym ponad 100 na miejscach siedzących. Jednoprzestrzenne pojazdy zostaną wyposażone w klimatyzację oraz monitoring, a pasażerowie zyskają dostęp do gniazdek elektrycznych i ładowarek USB.

Nowe pociągi mają jeździć z prędkością do 160 km na godzinę. We wszystkich pojazdach będzie możliwe zastosowanie trakcji wielokrotnej, czyli łączenia dwóch, a nawet trzech pociągów. Składy będą wyposażone w moduły Europejskiego Systemu Kontroli Pociągu – urządzeń do kontroli ruchu kolejowego i zapewnienia bezpieczeństwa.

Wartość projektu netto wynosi ponad 117 mln zł, a wysokość unijnego wsparcia 47,2 mln zł.

Dodaj komentarz