Raport z Polski Wydarzenia

Polska Izba Kolei świętuje 25-lecie [ZDJĘCIA]

Pierwszy komputer nam ufundowano, bo po prostu nie było nas na niego stać. Dziś, pod względem dochodów, zajmujemy drugie miejsce w Polsce wśród podobnych instytucji i trzecie w zakresie zatrudnienia. Jesteśmy znaczącym podmiotem gospodarczym w kraju – mówi Adam Musiał, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Kolei. Dokładnie 2 sierpnia Samorząd obchodzi 25 lat istnienia.

Pierwsza konferencja, organizowana przez Polską Izbę Kolei - rok 2000.
Pierwsza konferencja, organizowana przez Polską Izbę Kolei – rok 2000.

Polska Izba Kolei, wcześniej znana jako Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei, kreuje i wyznacza standardy w sektorze transportu szynowego w Polsce od ćwierć wieku. To właśnie w 1999 roku narodził się pomysł stworzenia instytucji, która stanie się kołem zamachowym dla rozwoju kolei i wspierania przedsiębiorców pracujących na jej rzecz.

– Inicjatywa powołania w Bydgoszczy Izby zrodziła się na targach Kolej – jednym z dwóch największych branżowych wydarzeń targowych w kraju – mówi Adam Musiał, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Kolei. – Grupa przedsiębiorców uznała, że dobrze byłoby zjednoczyć siły, żeby być partnerem dla tak olbrzymiej instytucji, jaką było PKP, wówczas jeszcze Przedsiębiorstwo Państwowe PKP. Decyzja zapadła – powołujemy izbę. Dokument w Bydgoszczy sygnowało dokładnie 101 firm.

Serce kolei zabiło w Bydgoszczy

Dlaczego nasz Samorząd powstał i przez 25 lat funkcjonuje w Bydgoszczy? Powodów jest wiele. Historycznie Bydgoszcz to duże znaczące miejsce dla kolei. To tu znajdowała się Dyrekcja Okręgowa Polskich Kolei Państwowych, a także dużo zakładów, m.in. dawno temu ZNTK Bydgoszcz, a dziś licząca się nie tylko w Europie, ale i na świecie PESA Bydgoszcz. Tu także odbywały się wspomniane już targi Kolej.

Dziś to my tworzymy jedne z największych wydarzeń branżowych w kraju, skupiając na każdym od 200 do nawet pół tysiąca osób oraz cenionych ekspertów. Nie zawsze jednak tak było.

– Bardzo trudny był sam początek – wspomina Dyrektor Musiał. – Nikt nie słyszał wówczas o mediach społecznościowych. Ba! Nie każdy miał komputer. Praca biura oparta była na faksie. Stanęliśmy przed ogromnym wyzwaniem – musieliśmy nawiązać kontakt między ludźmi, którzy założyli Izbę, a branżą kolejową – tysiącami podmiotów pracujących dla kolei.

Pierwszą konferencję – „Krajowe Sympozjum Transportu Szynowego” – zorganizowaliśmy w roku 2000. W niewielkim hoteliku spotkało się 80 osób i pięć firm – wystawców. Z perspektywy 25 lat frekwencja niewielka, dziś bowiem w każdym naszym wydarzeniu uczestniczy kilkaset osób, jednak wtedy był to ogromny sukces.

Dziś Polska Izba Kolei to silna, rozpoznawalna marka, będąca łącznikiem między przedsiębiorcami a najważniejszymi instytucjami związanymi z branżą kolejową w Polsce i Europie. Zrzeszamy obecnie prawie 400 firm, otwierając przed nimi nowe możliwości rozwoju.

Izba jest także wydawcą „Raportu Kolejowego”, jedynego w Polsce bezpłatnego dwumiesięcznika, skierowanego do branży kolejowej oraz „Raportu Tramwajowego”, wydawanego dwa razy w roku bezpłatnego magazynu o miejskim transporcie szynowym.

Dodaj komentarz