Tabor

Poznański Modertrans zwycięzcą przetargu dla MPK Wrocław

To najważniejsza tegoroczna informacja dotycząca tramwajów we wrocławskim MPK. Poznański Modertrans wyprodukuje dla Wrocławia 25 nowoczesnych tramwajów. Wrocławski przewoźnik rozważa także czy nie dokupić kolejnych 21 takich samych tramwajów.

Grafika: materiały prasowe MPK Wrocław

– Co cieszy, to fakt, że zapłacimy mniej niż zakładaliśmy przed otwarciem ofert. Co cieszy podwójnie to fakt, że pieniądze zostaną w kraju, bo zwycięzcą jest polska firma – mówi prezes MPK Krzysztof Balawejder. Przypomnijmy, że wpłynęły dwie oferty, od Pesy z Bydgoszczy i Modertransa z Poznania. Ostatecznie więcej punktów w rozstrzygnięciu otrzymał ten drugi oferent.

Modertrans zbuduje dla Wrocławia 25 tramwajów za niecałe 205 milionów złotych, miejski przewoźnik na zakup wstępnie zabezpieczył 245 milionów złotych. Propozycja PESY była o przeszło 11 milionów wyższa od konkurenta.  

– Pamiętajmy, że przetarg był tak skonstruowany, że daje nam prawo opcji, czyli możliwość dokupienia kolejnych 21 pojazdów – wskazuje prezes MPKDla nas w przetargu liczyła się nie tylko cena, ale również np. gwarancja czy serwis pojazdów. Moderusy będą miały pięcioletnią gwarancję, a na powłoki lakiernicze nawet piętnastoletnią.

Jak więc będzie tramwaj dla Wrocławia?

Zaproponowany przez Modertrans Poznań pojazd, to tramwaj z rodziny Moderus Gamma – w pełni niskopodłogowy, trójczłonowy, oparty na czterech wózkach trakcyjnych, o długości blisko 32 metrów.

– To dla nas szczególnie ważne, by pojazdy, które kupimy, nie niszczyły torowisk. Gammy dzięki lekkiej konstrukcji oraz równomiernie rozłożonym naciskom ośmiu osi nie będą negatywnie oddziaływały na nasze tory i rozjazdy. Tramwaje zostaną wyposażone w nowoczesny i energooszczędny układ napędowy o dużej wydajności.

Nowoczesny design będzie stanowił rozwinięcie, wielokrotnie nagradzanego w kategorii wzornictwa przemysłowego, tramwaju Moderus Gamma LF 01 AC.

Moderus Gamma dla MPK Wrocław będzie uszyty na naszą miarę. Dziś wskazujemy, który tramwaj wybieramy – po podpisaniu umowy będziemy rozmawiać o wyposażeniu pojazdu a nawet o szczegółach wyglądu wewnątrz i na zewnątrz. To co już teraz możemy powiedzieć: trafią do nas pojazdy w pełni klimatyzowane, wyposażone w monitoring, informację pasażerską, system smarowania obrzeży kół, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, a także miejsce do bezpiecznego przejazdu osoby z psem przewodnikiem.

Tramwaj powinni polubić nie tylko wrocławianie ale także motorniczy. Ci będą mieli do swojej dyspozycji ergonomiczną, klimatyzowaną kabinę, wyposażoną w wygodny, pneumatyczny i regulowany fotel, zapewniający komfort pracy i wibroizolację. Prowadzenie pojazdu będzie wygodniejsze, dzięki zintegrowaniu nastawnika jazdy z podłokietnikiem.

Tramwaj dla Wrocławia to faktycznie produkt „szyty na miarę”, dlatego prezentowany wygląd tramwaju to tylko wizualizacja rodziny tramwajów Moderus Gamma – ostateczny wygląd tramwaju, jak i zagospodarowanie wnętrza będą uzgadniane zaraz po podpisaniu umowy. Pierwszy nowy tramwaj trafi do Wrocławia nie później niż w ciągu dwóch lat od podpisania umowy. Potem poznański producent ma rok, by przywieźć do Wrocławia pozostałe 24 sztuki. A może i więcej – o ile MPK zdecyduje się na wykorzystanie opcji. Wtedy miasto wzbogaci się łącznie o 46 nowych pojazdów.

Dodaj komentarz