To najważniejsza tegoroczna informacja dotycząca tramwajów we wrocławskim MPK. Poznański Modertrans wyprodukuje dla Wrocławia 25 nowoczesnych tramwajów. Wrocławski przewoźnik rozważa także czy nie dokupić kolejnych 21 takich samych tramwajów.
– Co cieszy, to fakt, że zapłacimy mniej niż zakładaliśmy przed otwarciem ofert. Co cieszy podwójnie to fakt, że pieniądze zostaną w kraju, bo zwycięzcą jest polska firma – mówi prezes MPK Krzysztof Balawejder. Przypomnijmy, że wpłynęły dwie oferty, od Pesy z Bydgoszczy i Modertransa z Poznania. Ostatecznie więcej punktów w rozstrzygnięciu otrzymał ten drugi oferent.
Modertrans zbuduje dla Wrocławia 25 tramwajów za niecałe 205 milionów złotych, miejski przewoźnik na zakup wstępnie zabezpieczył 245 milionów złotych. Propozycja PESY była o przeszło 11 milionów wyższa od konkurenta.
– Pamiętajmy, że przetarg był tak skonstruowany, że daje nam prawo opcji, czyli możliwość dokupienia kolejnych 21 pojazdów – wskazuje prezes MPK. Dla nas w przetargu liczyła się nie tylko cena, ale również np. gwarancja czy serwis pojazdów. Moderusy będą miały pięcioletnią gwarancję, a na powłoki lakiernicze nawet piętnastoletnią.
Jak więc będzie tramwaj dla Wrocławia?
– To dla nas szczególnie ważne, by pojazdy, które kupimy, nie niszczyły torowisk. Gammy dzięki lekkiej konstrukcji oraz równomiernie rozłożonym naciskom ośmiu osi nie będą negatywnie oddziaływały na nasze tory i rozjazdy. Tramwaje zostaną wyposażone w nowoczesny i energooszczędny układ napędowy o dużej wydajności.
Nowoczesny design będzie stanowił rozwinięcie, wielokrotnie nagradzanego w kategorii wzornictwa przemysłowego, tramwaju Moderus Gamma LF 01 AC.
– Moderus Gamma dla MPK Wrocław będzie uszyty na naszą miarę. Dziś wskazujemy, który tramwaj wybieramy – po podpisaniu umowy będziemy rozmawiać o wyposażeniu pojazdu a nawet o szczegółach wyglądu wewnątrz i na zewnątrz. To co już teraz możemy powiedzieć: trafią do nas pojazdy w pełni klimatyzowane, wyposażone w monitoring, informację pasażerską, system smarowania obrzeży kół, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, a także miejsce do bezpiecznego przejazdu osoby z psem przewodnikiem.
Tramwaj powinni polubić nie tylko wrocławianie ale także motorniczy. Ci będą mieli do swojej dyspozycji ergonomiczną, klimatyzowaną kabinę, wyposażoną w wygodny, pneumatyczny i regulowany fotel, zapewniający komfort pracy i wibroizolację. Prowadzenie pojazdu będzie wygodniejsze, dzięki zintegrowaniu nastawnika jazdy z podłokietnikiem.
Tramwaj dla Wrocławia to faktycznie produkt „szyty na miarę”, dlatego prezentowany wygląd tramwaju to tylko wizualizacja rodziny tramwajów Moderus Gamma – ostateczny wygląd tramwaju, jak i zagospodarowanie wnętrza będą uzgadniane zaraz po podpisaniu umowy. Pierwszy nowy tramwaj trafi do Wrocławia nie później niż w ciągu dwóch lat od podpisania umowy. Potem poznański producent ma rok, by przywieźć do Wrocławia pozostałe 24 sztuki. A może i więcej – o ile MPK zdecyduje się na wykorzystanie opcji. Wtedy miasto wzbogaci się łącznie o 46 nowych pojazdów.