Polregio

Precedensowy wyrok KIO ws. przetargu na kolejowe przewozy pasażerskie na Podlasiu [OŚWIADCZENIE POLREGIO]

Jednocześnie, jako największy kolejowy przewoźnik pasażerski w naszym kraju, apelujemy do organizatorów o dojrzałość i przemyślane rozpisywanie przetargów. Jest to szczególnie istotne w kontekście IV pakietu kolejowego – najbliższe przetargi mogą być precedensowe i wyznaczać nowe trendy na całym rynku kolejowym w Polsce.

Deklarujemy również gotowość i pełną mobilizację w każdym momencie do ciągłości realizowania usług na rzecz mieszkańców województwa podlaskiego również po wygaśnięciu obecnie obowiązującej umowy.

Zastrzeżenia POLREGIO

Zastrzeżenia POLREGIO dot. kryteriów sformułowanych w specyfikacji warunków przetargu na kolejowe przewozy pasażerskie w woj. podlaskim:

  • Przeniesienie na operatora całego ryzyka związanego z możliwymi wzrostami kosztów niezależnych oraz inflacją.

W przetargu na świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich na terenie województwa podlaskiego na lata 2025-2029 marszałek województwa, wbrew rynkowej praktyce, przerzucił na operatora wszystkie ryzyka wzrostu kosztów wynikających z rosnących cen usług, kosztów pracy oraz z inflacji. Taki precedens może okazać się niezwykle groźny, gdyż przy obecnej sytuacji rynkowej bardzo trudno jest oszacować, na ile wzrosną koszty niezależne i inflacja w najbliższych pięciu latach. Dla porównania w latach 2021-2024 koszty energii trakcyjnej wzrosły o 270%, koszty paliwa trakcyjnego o prawie 38%, a wskaźnik skumulowanej inflacji w Polsce za ten sam okres wyniósł 47,6%.

  • Zaniżania stawki rekompensaty za pockm z Funduszu Kolejowego.

Marszałek województwa podlaskiego przeznaczył na zorganizowanie przewozów w latach 2025-2029 kwotę w wysokości prawie 368 mln zł, czyli 31,34 zł na pockm – mniej niż stawka rekompensaty na 2024 r. z uwzględnieniem Funduszu Kolejowego.

  • Kryteria zamówienia naruszające zasady uczciwej konkurencji.

W specyfikacji warunków zamówienia zostało ujęte kryterium, które może prowadzić do faworyzowania określonych przewoźników, a jest nim sprecyzowanie wieku pojazdów (muszą być wyprodukowane lub modernizowane nie wcześniej niż w 2015 r.) oraz minimalnej prędkości eksploatacyjnej (120 km/h). Do realizacji przedmiotu zamówienia nie ma jednak udokumentowanego uzasadnienia technicznego dla takiego wymogu.

Dodaj komentarz