Spółka Nevomo poinformowała właśnie, że jest gotowa do przeprowadzenia testów pasywnej lewitacji magnetycznej. Na terenie przedsiębiorstwa CIECH Sarzyna (województwo podkarpackie) postawiony został specjalnie dostosowany do potrzeb testów tor. Jak wskazuje spółka Nevomo w swoim komunikacie, odcinek torowiska ma 700 metrów i jest najdłuższym w Europie obiektem o takich możliwościach.
Wszystkie elementy infrastruktury zostały już dostarczone i zainstalowane. Niewielkie opóźnienie (sam tor został ukończony już w pierwszym kwartale 2022 roku) wynikało przede wszystkim z sytuacji gospodarczej i zaburzonych procesów transportu. Jednak na obecną chwilę Nevomo potwierdza gotowość do rozpoczęcia testów. Świadczy o tym także dowieziony na miejsce pojazd kolejowy wykorzystujący lewitację magnetyczną. Odcinek torowiska pozwoli mu osiągnąć prędkość przejazdową do 160 kilometrów na godzinę.
Kilka słów o MagRail
MagRail może docelowo okazać się ogniwem przejściowym pomiędzy konwencjonalnie postrzeganą koleją, a pojazdami poruszającymi się w technologii hyperloop (czyli w specjalnych tunelach próżniowych).
Spółka Nevomo dąży do wdrożenia opracowanego przez siebie systemu transportu pasażerskiego i towarowego wykorzystującego kolej magnetyczną. Bazując na już istniejącej infrastrukturze firma planuje wprowadzenie odpowiednich modyfikacji tak, by zarówno standardowe pociągi, jak i te wykorzystujące lewitację magnetyczną poruszały się po wspólnych torowiskach. Uniwersalne zastosowanie już wybudowanych i jedynie usprawnionych tras kolejowych będzie przy tym wyrazem oszczędności i ekologii. Nie będzie póki co konieczne stawianie nowych elementów infrastrukturalnych wpływających negatywnie na otaczające nas środowisko.
Najbardziej intrygujące w technologii MagRail wydają się możliwości techniczne. Jak zapewnia spółka, pociągi magnetyczne opracowane przez jej projektantów będą osiągały prędkość nawet do 550 kilometrów na godzinę.
Innowacyjna MagRail zostanie zaprezentowana na zbliżających się targach w Berlinie (20 – 23 września). Nevomo skupi się przy tym na podkreśleniu oszczędności płynących z technologii, która nie wymaga ogromnych inwestycji budowlanych, a jedynie wprowadzenia modyfikacji w postaci systemu magnetycznego oraz silnika liniowego. Przejście od kolei starszego typu do nowoczesnej, szybkiej i taniej będzie przy tym bardzo naturalne i płynne.