Lokomotywa PUTrain to projekt studentów zrzeszonych w Kole Naukowym Inżynierów Transportu Publicznego działającego na Politechnice Poznańskiej. Założenia projektu są proste: zbudować w pełni funkcjonalną lokomotywę na tor o rozstawie 10 ¼ cala i pojechać z nią na zawody Railway Challenge do Anglii i European Railway Challenge do Niemiec.
Zawody Railway Challenge to seria punktowanych konkurencji, które są następnie wliczane do klasyfikacji generalnej. Konkurencje dzielą się na torowe, gdzie lokomotywa jest testowana na prawdziwym torze, oraz biznesowo-projektowe, gdzie sprawdzana jest dokumentacja oraz prezentacja biznesowa zespołu.
W skład konkurencji biznesowo-projektowych wchodzi między innymi konkurencja raportu technicznego. W jej ramach należy przygotować opis systemów lokomotywy oraz przedstawić obliczenia trakcyjne i wytrzymałościowe. Wynikiem tego jest wielostronicowy dokument wraz z licznymi załącznikami. Innym zadaniem jest przygotowanie prezentacji biznesowej. Wymaga to od członków zespołu zaprezentowania oferty sprzedaży 50 sztuk pojazdów. Zadaniem jest przekonanie sędziów, że właśnie ten pojazd jest najlepszy, a jego zakup najbardziej opłacalny. Innym zadaniem konkursowym jest przygotowanie artykułu na temat innowacji zastosowanej w pojeździe oraz pokazanie jej działania w praktyce.
Główny nacisk kładziony jest jednak na wyzwania torowe. Przed samym wyjazdem lokomotywy na tor sprawdzane są wszystkie jej systemy, przede wszystkim pod kątem bezpieczeństwa. Pierwsza tura testów to testy statyczne, sprawdzane są między innymi hamulce i wodoodporność pojazdu. Druga tura obejmuje już testy dynamiczne, gdzie sprawdzane są między innymi przyciski bezpieczeństwa i procedury hamowania awaryjnego. Testy bezpieczeństwa nie są punktowane, ich przejście jest natomiast wymagane aby wziąć udział we właściwych wyzwaniach.
Konkurencje torowe obejmują działanie różnorodnych systemów lokomotywy. Sprawdzany jest komfort jazdy, czyli drgania przenoszone na pudło lokomotywy oraz wagonik. Sprawdzane jest także przyspieszenie lokomotywy. Jedną z konkurencji jest odzysk energii. Lokomotywa musi przejechać jak najdłuższą odległość wykorzystując jedynie energię odzyskaną podczas jednego hamowania. Innym zadaniem jest wyzwanie autostop. Wymagana ono od drużyny umieszczenia własnego znacznika w wyznaczonym miejscu przy torze. Lokomotywa po wykryciu znacznika ma obowiązek zatrzymać się po dokładnie 25 metrach. Odchyłka od tego dystansu skutkuje obniżeniem punktacji w tym zadaniu. Kolejną konkurencją jest utrzymanie pojazdu. W tym zadaniu należy w jak najkrótszym czasie dokonać wymiany zestawu kołowego lokomotywy oraz udowodnić prawidłowy przebieg wymiany. Konkurencją, która nieco odbiega od pozostałych jest konkurencja niezawodności. W jej przypadku przez cały czas trwania zawodów sprawdzana jest niezawodność lokomotywy i jej gotowość do jazdy. Jakakolwiek awaria czy usterka obniża liczbę punktów otrzymanych w ramach tej konkurencji.