Pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała powiedział, że 100 milionów euro ma trafić z Krajowego Planu Odbudowy na prace projektowe dla inwestycji kolejowych związanych z CPK. O których odcinkach będzie można powiedzieć, że zostały sfinansowane z KPO?
W Krajowym Planie Odbudowy są przeznaczone środki na prace przygotowawcze dla wybranych nowych linii kolejowych w ramach Programu CPK. Dotyczy to odcinków: Łętownia – Rzeszów, Trawniki – Zamość, Ostrołęka – Łomża – Giżycko oraz Żarów – Wałbrzych – granica z Czechami.
Na prace przygotowawcze dla inwestycji kolejowych planujemy również pozyskać ze środków unijnych ok. 2 mld zł w latach 2021-2023. Wnioskowania CPK o te środki można się spodziewać również w kontekście tzw. „Igreka” w ramach CEF i przyszłego CEF 2. Ponadto spółka CPK już teraz prowadzi prace przygotowawcze (Inwentaryzacje przyrodnicze, STEŚ i koncepcja programowo-przestrzenna) na trasie z Katowic do granicy państwa w kierunku do czeskiej Ostrawy i pozyskała na to zadanie środki z Instrumentu „Łącząc Europę”. Na prace przygotowawcze uzyskaliśmy dofinansowanie 7 milionów zł ze środków unijnych.
Spółka zakończyła dwa etapy największych konsultacji w Polsce i przyjęła Strategiczne Studium Lokalizacyjne CPK. Aktualnie rozstrzygane są kolejne przetargi dotyczące studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ). Kiedy można spodziewać się, że zostanie zaprezentowany rekomendowany przebieg linii kolei dużych prędkości?
W ramach inwestycji CPK przygotowujemy budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i ok. 1800 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.
W pierwszym etapie, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port “Solidarność” zdolności operacyjnej, wybudowanych zostanie m.in. 140 km nowych linii na trasie Warszawa – CPK – Łódź (wraz z węzłem CPK), czyli kluczowy fragment tzw. „Igreka”.
W ostatnich tygodniach spółka CPK wskazała wykonawców ośmiu przetargów na STEŚ dla „szprych” CPK. Postępowania dotyczyły budowy „serca” systemu kolejowego CPK, czyli węzła kolejowego CPK w rejonie przyszłego Portu Solidarność oraz odcinków: Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź, Łętownia – Rzeszów, Katowice – Jastrzębie Zdrój – Ostrawa, Trawniki – Zamość – Bełżec, Żarów – Wałbrzych, Łódź – Sieradz – Wrocław oraz Ostrołęka – Łomża – Giżycko. Oznacza to, że w tym roku prace przygotowawcze będą się odbywać na 743 km nowych odcinków linii kolejowych. Wyliczenie to nie uwzględnia długości torów wchodzących w zakres węzła, które mogą mieć łącznie ok. 200 km.
Dalsze plany CPK na 2021 r. to przede wszystkim rozpoczęcie prac przygotowawczych i ogłoszenie postępowań na STEŚ na kolejnych prawie 500 km inwestycji kolejowych, w tym pozostałych odcinkach na tzw. linii „Igrek”, I etapie realizacji CMK-Północ oraz projektach na Śląsku i w Świętokrzyskiem.
Na koniec 2021 roku zgodnie z przyjętymi harmonogramami będą prowadzone prace przygotowawcze na ok. 1200 km z 1800 km linii kolejowych.
W ramach prac nad poszczególnymi STEŚ zostanie opracowany tzw. wariant inwestorski z proponowanym przebiegiem danej linii kolejowej. Będzie można się ich spodziewać z reguły w ciągu ok. 10 miesięcy od podpisania umowy na STEŚ. Docelowy przebieg będzie ustalony tak, jak w przypadku innych tego typu inwestycji w ramach uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.