global Pasażer

RegioJet obiecywał złote góry, a w Polsce mamy tylko jedno połączenie. Czyli jak zrobić promocję marki kosztem 10 zł

W tym miejscu trzeba wskazać, że PKP Intercity w minionych latach skutecznie korzystało z tego prawa i  przycinało skrzydła RegioJet, przede wszystkim w przypadku połączeń w relacji Trójmiasto – Kraków oraz Warszawa – Kraków. Jednak po zmianie zarządu w PKP Intercity na początku 2024 roku, nowe szefostwo państwowego przewoźnika wskazuje, że IC jest otwarte na konkurencję i rzeczywiście, dla ostatnio składanych przez RegioJet wniosków na trasę Kraków – Gdynia, żadnego badania o równowagi ekonomicznej nie przeprowadzono. W ten oto sposób RegioJet ma zielone światło na uruchamianie pociągów w poniższych relacjach:

  • Kraków Główny – Warszawa Wschodnia i w relacji powrotnej, aktualna do 12 grudnia 2025 r., 2 pary pociągów na dobę codziennie;
  • Praha hl. n. – Przemyśl Główny i w relacji powrotnej, aktualna do 12 grudnia 2025 r., 1 para pociągów na dobę;
  • Warszawa Wschodnia – Oostende i w relacji powrotnej, aktualna do 12 grudnia 2026 r., 1 para pociągów na dobę;
  • Warszawa Wschodnia – Brenner-Brennero / Landeck-Zams – Warszawa Wschodnia, aktualna do 12 grudnia 2026 r., 3 pary pociągów w tygodniu;
  • Warszawa Wschodnia – Wiedeń Hbf. – Warszawa Wschodnia, aktualna do 11 grudnia 2027 r., 1 para pociągów na dobę;
  • Warszawa Wschodnia – Wien Hbf. / Praha hl.n. – Warszawa Wschodnia, aktualna do 11 grudnia 2027 r., 1 para pociągów na dobę;
  • Wien Hbf. – Przemyśl Główny – Wien Hbf., aktualna do 12 grudnia 2026 r., 1 para pociągów na dobę;
  • Praha hl.n. – Gdynia Główna – Praha hl.n., aktualna do 11 grudnia 2027 r., 1 para pociągów na dobę;
  • Kraków Główny – Rijeka/Split – Kraków Główny, aktualna do 26 września 2026 r., 3 pary pociągów w tygodniu (od czerwca do września);
  • Kraków Główny – Gdynia Główna – Kraków Główny, aktualna do 9 grudnia 2028 r., 3 pary pociągów na dobę i 1 w skróconej relacji Kraków Główny – Warszawa Wschodnia – Kraków Główny;
  • Przemyśl Główny – Medyka (granica państwa) – Mościska II (Мостиська ІІ) – Medyka (granica państwa) – Przemyśl Główny, aktualna do 12 grudnia 2026 r., 1 para pociągów na dobę,
  • Przemyśl Główny – Hannover Hbf. – Przemyśl Główny, aktualna do 9 grudnia 2028 r., 1 para pociągów na dobę,
  • Praha hl.n. – Przemyśl Główny – Praha hl.n., aktualna w okresie od 14 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r., 1 para pociągów na dobę,
  • Kraków Płaszów – Gdynia Główna – Kraków Płaszów, planowane godziny odjazdów ze stacji początkowych: 05:45 ze stacji Kraków Płaszów; 12:30 ze stacji Gdynia Główna, aktualna w okresie od 14 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r., 1 para pociągów na dobę,
  • Kraków Płaszów – Gdynia Główna – Kraków Płaszów, planowane godziny odjazdów ze stacji początkowych: 15:45 ze stacji Kraków Płaszów; 08:30 ze stacji Gdynia Główna, aktualna w okresie od 14 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r., 1 para pociągów na dobę,
  • Kraków Płaszów – Gdynia Główna – Kraków Płaszów, planowane godziny odjazdów ze stacji początkowych: 13:45 ze stacji Kraków Płaszów; 06:30 ze stacji Gdynia Główna, aktualna w okresie od 14 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r., 1 para pociągów na dobę,
  • Warszawa Zachodnia – Gdynia Główna – Warszawa Zachodnia, aktualna w okresie od 14 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r., 1 para pociągów na dobę,
  • Kraków Płaszów – Gdynia Główna – Kraków Płaszów, planowane godziny odjazdów ze stacji początkowych: 11:45 ze stacji Kraków Płaszów; 04:30 ze stacji Gdynia Główna, aktualna w okresie od 14 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r., 1 para pociągów na dobę,
  • Kraków Płaszów – Warszawa Wschodnia – Kraków Płaszów, aktualna w okresie od 14 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r., 1 para pociągów na dobę,
  • Kraków Płaszów – Gdynia Główna – Kraków Płaszów, planowane godziny odjazdów ze stacji początkowych: 07:45 ze stacji Kraków Płaszów; 14:30 ze stacji Gdynia Główna, aktualna w okresie od 14 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r., 1 para pociągów na dobę,
  • Kraków Płaszów – Gdynia Główna – Kraków Płaszów, planowane godziny odjazdów ze stacji początkowych: 09:45 ze stacji Kraków Płaszów; 16:30 ze stacji Gdynia Główna, aktualna w okresie od 14 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r., 1 para pociągów na dobę.

Na tę chwilę, RegioJet może uruchamiać pociągi w ramach 13. obecnie obowiązujących decyzji prezesa UTK. Jednak czeski przewoźnik zdecydował się wyłącznie uruchomić  pociągi w relacji Praga – Przemyśl, które są skomunikowane z pociągami Kolei Ukraińskich i cieszą się one sporą frekwencją. Niedawno RegioJet otrzymał licznie zgody na uruchamianie pociągów z Krakowa do Gdyni, a więc teoretycznie od grudnia 2025 roku może stworzyć poważną konkurencję dla PKP Intercity. Praktycznie, tak mogłoby się wydarzyć, gdyby przewoźnik przez najbliższy rok przeprowadził ekspresowe inwestycje taborowe. Ponadto obecnie w toku pozostają 3 postępowania dotyczące otwartego dostępu z wniosku RegioJet. Nic nie wskazuje na to, że RegioJet przestanie składać wnioski o otwarty dostęp, które siłą rzeczy można stwierdzić, że są  po stronie przewoźnika – „bez pokrycia”. Jednak w tym wszystkim zmieni się jedno – wnioski będą przechodzić bez procedury badania równowagi ekonomicznej zawnioskowanej przez PKP Intercity. RegioJet tym samym straci swoją kartę, którą miał być nieuczciwy monopol na polskich torach, który to nie pozwala na poprawę oferty przewozowej. Jednak RegioJet dzięki swoim działaniom na polskim rynku z pewnością zyskał jedno – rozpoznawalność – bardzo niskim kosztem, bo opłatą skarbową 10 zł, którą trzeba uiścić wraz ze złożeniem wniosku o otwarty dostęp, a tym samym dużym kosztem urzędowym, ponieważ rozpatrzenie wniosku pochłania niezliczone roboczogodziny urzędników.

– Niepokoi nas to, że przewoźnicy nie realizują przewozów wynikających z decyzji pozytywnych przyznających otwarty dostęp lub ograniczony dostęp, pomimo atrakcyjności przyznanych tras – skomentowało Biuro Prasowe Urzędu Transportu Kolejowego. – Do Prezesa UTK wpływają zapytania i skargi pasażerów, którzy czekali na uruchomienie nowych atrakcyjnych połączeń kolejowych, między innymi do Splitu. Jest to przykład jednej z nowych ciekawych tras, na której przewoźnik, pomimo zapowiedzi medialnych i wydania na jego rzecz decyzji przyznającej otwarty dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych, nie uruchomia pociągów – dodała Barbara Toczyska z Wydziału Komunikacji Społecznej w UTK.

 

Dodaj komentarz