Polska kolej bije rekordy. W roku 2022 na pokład pociągów wsiadło 342,2 mln osób – to o 6.3 mln więcej, niż w popularnym 2019 r. Czy przewozy kolejowe wróciły do wyników sprzed pandemii? Jak pokazują statystyki, obserwujemy trend wzrostowy.
W 2022 r. w podróż koleją wybrało się 342,2 mln pasażerów. Rok wcześniej wynik ten był niższy o 97,2 mln, co daje wzrost o 39,6 proc. Jak informuje Urząd Transportu Kolejowego, wartość pracy przewozowej wyniosła prawie 23,8 mld pasażerokilometrów. W porównaniu do 2021 r. to wynik lepszy o 7,9 mld (+49,6 proc.).
Mniejszy wzrost odnotowano w wartościach pracy eksploatacyjnej. Wyniosła ona ponad 186 mln pociągokilometrów – o 8 mln więcej (+4,5 proc.) rok do roku. W 2022 r. średnia odległość przejazdu jednego pasażera wyniosła 69,4 km, co jest wynikiem wyższym o 4,6 km (+7,1 proc.) w porównaniu do 2021 r.
Wyniki przewozowe za 2022 r. osiągnęły wyższe parametry nawet w zestawieniu z 2019 r., czyli czasem przed pandemią. W liczbie pasażerów o 6,3 mln (+1,9 proc.), pracy przewozowej o 1,7 mld (+7,7 proc.), pracy eksploatacyjnej o 15,1 mln (+8,8 proc.).
– Rekordowe wyniki przewozów pasażerskich w 2022 r. to powrót do trendu wzrostu liczby podróżnych obserwowanego przed wybuchem pandemii. W 2022 r. po dwóch trudnych latach walki z koronawirusem kolej musiała zmierzyć się z kolejnym wyzwaniem – konsekwencjami wybuchu wojny w Ukrainie. W pierwszych trzech tygodniach konfliktu do Polski trafiło ok. 2 mln uchodźców z tego kraju, co okazało się znacznym wyzwaniem logistycznym. Na dobry wynik wpłynęło nie tylko to, że z usług kolei dodatkowo korzystali obywatele Ukrainy. W obliczu wywołanego przez wojnę wzrostu cen paliw kolej okazała się optymalną formą dojazdu do pracy, szkoły, na uczelnie oraz na wakacje – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Grudzień na torach
Wzrost frekwencji w pociągach obserwować można było także w grudniu 2022 r. Jasno pokazują to statystyki, które UTK zestawił z wynikami za grudzień roku 2021.
W 2022 r. liczba pasażerów wzrosła o 6,5 mln ( +28,6 proc. ). Praca przewozowa zwiększyła się o ponad 0,5 mld pasażerokilometrów (+37,2 proc. ), a eksploatacyjna o 0,1 mln pociągokilometrów (+0,9 proc. ). Średnia odległość przejazdu pasażera to 4,2 km (+6,7 proc. ) więcej niż w grudniu 2021 r. W przypadku liczby pasażerów, pracy przewozowej i eksploatacyjnej, a także średniej odległości mamy do czynienia z najwyższymi wartościami tych parametrów osiągniętymi w tym miesiącu od 2012 r.