Przewozy towarowe

Restrukturyzacja PKP CARGO trwa pół roku. Co udało się zrobić?

W odpowiedzi na tą niezwykle dramatyczną sytuację w Spółce, nowy Zarząd podjął decyzję o zdecydowanym obcięciu kosztów oraz złożeniu wniosku o otwarcie postępowania sanacyjnego, który to wniosek pozytywnie rozpatrzony przez warszawski sąd upadłościowy pozwolił na otwarcie w dniu 25 lipca 2024 roku procesu sanacji, który chroni obecnie majątek oraz ciągłość działalności Spółki. Zarząd razem z ustanowionym przez sąd zarządcą sanacyjnym wdrożyli także proces zwolnień grupowych, które, jak pokazują pierwsze dane, były mniejsze niż pierwotnie przewidywano.

– Naszym celem było zminimalizowanie negatywnego wpływu na naszych pracowników, dlatego wdrożyliśmy kompleksowy program wsparcia oraz podpisaliśmy 17 listów intencyjnych z firmami, które oferują miejsca pracy dla pracowników odchodzących z PKP CARGO. To pierwsza tego typu inicjatywa zrealizowana na taką skalę w Polsce. Dzięki listom intencyjnym zapewniliśmy możliwość aplikowania na prawie dostępnych 2500 miejsc pracy w firmach m.in. z sektora transportowego i kolejowego – mówi Monika Starecka, p.o. Członka Zarządu ds. Finansowych PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji

 

Nowy Zarząd Spółki aktywnie pozyskuje nowe oferty i walczy o kontrakty, które zagwarantują stabilizację finansową PKP CARGO i 10 tysiącom pracowników. Pozyskano m.in. kontrakty na przewóz węgla z Bogdanki, dla Tauron Ciepło, PGE Energia Cieplna i podpisano dwie umowy z ArcelorMittal i ArcelorMittal Warszawa. Ich łączna wartość to ponad 300 mln zł.

– Specyfiką branży kolejowych przewozów towarowych jest zawieranie kontraktów długoterminowych z wielomiesięcznym wyprzedzeniem. Brak pracy przewozowej w 2024 roku jest wynikiem błędnych działań, a właściwie braku działań zarządu z nominacji PiS. Bierność w pozyskiwaniu kontraktów przez naszych poprzedników skutkuje tym, że nasza struktura zatrudnienia i taboru nie była dopasowana do zleceń. Przez ostatnie 8 lat PKP CARGO utraciło połowę swojego udziału w rynku. Ten trend jest niemożliwy do odwrócenia w krótkim terminie, jednak aktywnie działamy i wygrywamy przetargi, które zapewnią pracę naszym pracownikom w kolejnych kwartałach i latach – dodaje Paweł Miłek, p.o. Członka Zarządu ds. Handlowych PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji

 

Nowy Zarząd PKP CARGO S.A w restrukturyzacji jest zdeterminowany, aby uratować Spółkę i doprowadzić do tego, że stanie się zdrową firmą, zdolną do efektywnego konkurowania na rynku transportu kolejowego. Realizacja pozyskanych kontraktów oraz dalsze działania na rzecz poprawy efektywności operacyjnej są kluczowe dla przyszłości Spółki oraz dla utrzymania 10 tysięcy miejsc pracy.

Kluczowe wydarzenia z ostatniego półrocza:

  • Otwarcie postępowania sanacyjnego – 25 lipca 2024 roku Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy podjął decyzję o otwarciu postępowania sanacyjnego dla Spółki PKP CARGO S.A. Postępowanie sanacyjne (uzdrowieniowe) zostało zainicjowane wnioskiem Zarządu. Ma ono na celu zagwarantowanie ochrony Spółce w trudnym okresie zmian.
  • Nowe kontrakty – pozyskano m.in. kontrakty na przewóz węgla z Bogdanki, dla Tauron Ciepło, PGE Energia Cieplna, podpisano też dwie umowy z ArcelorMittal i ArcelorMittal Warszawa. Łączna wartość tych umów to ponad 300 mln zł.
  • Zwolnienia grupowe – w ramach procesu zwolnień grupowych złożono wypowiedzenia definitywne lub zmieniające grupie 2515 osób. W okresie zwolnień grupowych z przyczyn „neutralnych” (emerytura, zmiana pracodawcy) odeszło ze spółki 1244 osoby. Odejścia „neutralne” oraz zwolnienia grupowe objęły grupę 3759 osób. Proces zwolnień grupowych zakończony zostanie 31.10.2024 roku.
  • Pozytywna reakcja inwestorów – obecna cena akcji PKP CARGO na GPW wynosi około 16-17 zł (wzrost o 40% od kwietnia 2024 roku), co jednoznacznie wskazuje, że rynek pozytywnie ocenia działania naprawcze, realizowane przez aktualny Zarząd PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji.

Informacja prasowa PKP CARGO

Dodaj komentarz