Arriva RP nie będzie obsługiwała połączeń kolejowych na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Przez najbliższy rok linie niezelektryfikowane przejmie Polregio. Największy polski przewoźnik pasażerski, na prośbę Marszałka Województwa, zadeklarował zatrudnienie pracowników spółki Arriva RP, którzy w wyniku zmian stracą pracę.
Zawirowań na kujawsko-pomorskich torach ciąg dalszy. Po fiasku nieprzygotowanego przetargu na obsługę połączeń kolejowych na okres 10 lat Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego podjął próbę negocjacji z przewoźnikami Polregio i Arrivą RP, by utrzymać przez najbliższy rok połączenia w regionie.
Decyzją Marszałka połączenia, także na liniach niezelektryfikowanych obsłuży Polregio. Szczegóły przedstawione zostały w trakcie sesji Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Radni przyjęli zmiany w budżecie na rok 2021 i wieloletniej prognozie finansowej województwa. Samorząd przeznaczył prawie 136 mln zł na sfinansowanie pasażerskich przewozów kolejowych na najbliższy rok. Tylko w tym roku samorząd przeznaczy na realizację połączeń 5,7 mln zł. W roku kolejnym – 130 mln zł.
– Zgodnie z prośbą Urzędu Marszałkowskiego złożyliśmy ofertę na obsługę pakietu spalinowego – mówi prezes zarządu Polregio, Artur Martyniuk.
Zaskoczenia decyzją Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego nie kryje spółka Arriva RP.
– Jesteśmy ogromnie zaskoczeni i zdziwieni decyzją Marszałka Piotra Całbeckiego o przekazaniu przewoźnikowi Polregio realizacji połączeń na obsługiwanych przez nas liniach – poinformowała spółka w oficjalnym komunikacie. – Nasze wątpliwości budzi nie tylko fakt samej decyzji, ale również forma w jakiej to nastąpiło. Tak istotna […] decyzja nie została nam przekazana bezpośrednio, ale dowiedzieliśmy się o niej podczas transmisji posiedzenia Sejmiku Województwa w dniu, w którym miało odbyć się kolejne spotkanie negocjacyjne.
Do oświadczenia odniosła się Aneta Jędrzejewska, Członkini Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
– Nie byliśmy umówieni na żadne spotkanie negocjacyjne – dementuje informacje przekazane przez Arriva RP.
Dlaczego samorząd zdecydował się właśnie na współpracę z Polregio?
– Plan finansowy przedstawiony przez firmę Arriva RP był finansowo nie do przyjęcia – dodaje Jędrzejewska. – Ich oferta przekraczała propozycję złożoną przez Polregio na obsługę obu rodzajów linii o 20 mln zł. Ponadto, proces negocjacyjny z firmą Arriva był bardzo trudny od samego początku.
Przedstawicielka Samorządu zdradziła także kulisy rozmów z Arriva RP. Przewoźnik podkreślił, że ich oferta, która przekraczała założony budżet województwa, jest nienegocjowalna.
– Trudno mówić o droższej i tańszej ofercie, jeśli oferentów pyta się o różne zakresy świadczenia usług – czytamy w oświadczeniu Arriva RP. – Jest to dla nas niezrozumiałe postępowanie, a przyjęte argumenty, niestety, nie znajdują odzwierciedlenia w rzeczywistym przebiegu negocjacji i zaproponowanych przez nas warunkach.