Raport z Polski Wydarzenia

Rok obchodów 140-lecia DŻID zainaugurowany

Konferencją naukową w radomskiej Resursie Obywatelskiej zainaugurowano rok obchodów 140-lecia Drogi Żelaznej Iwanogrodzko-Dąbrowskiej. W najbliższych miesiącach, z inicjatywy Filipa Chrzanowskiego, Wiceprzewodniczącego Rady Programowej Stacji Muzeum, odbędzie się kilkanaście wydarzeń, nawiązujących do historii linii, znanej także jako Dęblińsko-Dąbrowska.

Fot. Filip Chrzanowski | Facebook
Fot. Filip Chrzanowski | Facebook

Konferencja, która odbyła się w piątek 24 stycznia w Radomiu była okazją do szerszego zgłębienia tematu Drogi Żelaznej Iwangrodzko-Dąbrowskiej oraz tego, jak wpływała na rozwój regionów.

– Dziękuję za organizację tej konferencji – napisał w liście do organizatorów wydarzenia Adam Struzik, Marszałek Województwa Mazowieckiego. – Wnosicie Państwo wielki wkład pracy na rzecz popularyzacji historii miasta Radomia i całego regionu. Poszerzanie wiedzy o czasach naszych pradziadów, którzy aktywnie uczestniczyli w tworzeniu nowoczesnej sieci dróg żelaznych, to także dbanie o świadomość obywatelską.

 

W liście Marszałek przypomniał także historię rozwoju kolei w XIX stuleciu.

– Wiek XIX to bardzo szybki rozwój dróg żelaznych w Europie. Państwa polskiego niestety w tym czasie nie było na mapach – zaznaczył Adam Struzik. – W związku z tym rozwój kolei na naszych terenach odbywał się nie według potrzeb naszego narodu, ale w zgodzie z interesami zaborców. Pierwszą linią kolejową, łączącą nasze ziemie, była Kolej Warszawsko-Wiedeńska, która powstała w 1848 r. […] Austro-Węgry starały się dotrzymać kroku Prusom, rozwijając kolej na linii Kraków – Lwów. […]  Szereg działaczy z ziem Królestwa Polskiego będącego pod zaborem rosyjskim, próbowało zrealizować pomysły dotyczące budowy nowych dróg. Wreszcie uzyskano zgodę na budowę linii kolejowej, biegnącej z twierdzy Iwanogorod (Dębin) przez Radom, Kielce do Dąbrowy Górniczej.

 

O rozwoju, jaki dała miastom i miasteczkom kolej Iwanogrodzko-Dąbrowska mówił także wspomniany już Filip Chrzanowski.

– Kolej z Dęblina do Dąbrowy Górniczej, którą wybudował “polski Rockefeller” Jan Bogumił Bloch (radomianin, o niesamowitej biografii) wpłynęła na rozwój blisko 30 miast i miasteczek na Ziemi Radomskiej i Świętokrzyskiej – przypomina Filip Chrzanowski. – Wielu dała początek, jak np. Jedlni-Letnisku, która z osady Mokrzec-Swoboda stała się miejscowością letniskową. Podobny rozwój spotkał Garbatkę-Letnisko, Pionki itd.

 

Jan Bloch patronem placu dworcowego

Kolejnym wydarzeniem, bezpośrednio związanym z rokiem obchodów było nadanie placowi przed dworcem PKP w Skarżysku-Kamiennej imienia Jana Blocha. Pamiątkową tablicę odsłonięto w obecności władz miasta.

Jan Bloch odegrał kluczową rolę w rozwoju Skarżyska-Kamiennej. To właśnie budowa linii kolejowej Dęblińsko-Dąbrowskiej dała impuls do szybkiego rozwoju i przemiany Kamiennej w osadę, a następnie miasto. W roku 1928 przemianowano Kamienną na Skarżysko-Kamienną.

Więcej o obchodach 140-lecia Drogi Żelaznej Iwanogrodzko-Dąbrowskiej przeczytać będzie można na stronie oraz w mediach społecznościowych warszawskiej Stacji Muzeum.

Dodaj komentarz