global Tabor Wydarzenia

Szwajcarskie koleje wzbogaciły się o dwa nowe pojazdy ratowniczo-gaśnicze

Rhätische Bahn, czyli szwajcarski przewoźnik kolejowy i zarządca infrastruktury zakupił dwa nowoczesne pojazdy pełniące funkcje wozu strażackiego i pogotowia ratunkowego. Zostaną wykorzystane do obsługi tunelu Vereina na wschodzie kraju.

Nowe pojazdy ratowniczo-gaśnicze (fot. www.rhb.ch)
Nowe pojazdy ratowniczo-gaśnicze (fot. www.rhb.ch)

W przeciwieństwie do pojazdów dwukierunkowych, których używa się zarówno jako pojazdy drogowe, jak i szynowe, Nowe LöReF to środki lokomocji czysto szynowe. Obsługują je strażacy z Klosters-Serneus i Zernez. Oba typy pojazdów opierają się na tej samej podstawowej konstrukcji. Składają się z wagonu niskopodłogowego z identyczną kabiną kierowcy po obu stronach, Power-Pac oraz wózkami napędowymi i przyczepami.

Wóz strażacki (LöF)

Sercem wozu strażackiego jest zbiornik na wodę gaśniczą o pojemności 25 000 litrów z regulowaną temperaturą. Sala załogi oferuje miejsca dla 12 ADF (członków straży pożarnej) ze sprzętem ochrony dróg oddechowych. Cztery kolejne AdF mogą dostać się na miejsce akcji w kabinach maszynisty.

Pojazd ratowniczy (ReF)

Pojazd ratowniczy przeznaczony jest przede wszystkim do opieki nad osobami poszkodowanymi i do ich bezpiecznego transportu poza strefę zagrożenia. Znajdują się tam wszelkie niezbędne materiały do ratownictwa i pierwszej pomocy. Pojazd ratowniczy może wyprowadzić ze strefy zagrożenia do 100 osób w bezpieczne miejsce. Potrzebne do tego butle z powietrzem do oddychania znajdują się w pojeździe między pomieszczeniem ratunkowym a kabiną kierowcy 2.

Koncepcja operacyjna

Koncepcja operacyjna przewiduje, że po obu stronach tunelu, w Selfranga na północy i Sagliains na południu, będą stacjonować jeden wóz strażacki i jeden pojazd ratowniczy. W przypadku incydentu, bazy straży pożarnej Klosters-Serneus i Zernez zostaną zaalarmowane i natychmiast udadzą się do stacji portalowych. Nowe pojazdy są gotowe do akcji w ciągu pięciu minut od przybycia AdF. Wszystkie z nich wyjeżdżają odłączone z obu stron tunelu, dzięki czemu wóz strażacki z AdF zawsze jedzie do przodu. Podczas gdy wóz strażacki i służby ratownicze zajmują się awarią i udzielają pierwszej pomocy poszkodowanym, pojazd ratowniczy może samodzielnie ewakuować ludzi z tunelu.