Inwestycje

Na linii Czempiń – Rawicz powstały nowe perony

PKP Polskie Linie Kolejowe oddały do użytku nowe perony między Czempiniem a granicą województwa dolnośląskiego, na linii Poznań – Wrocław. Modernizacje przechodzą kolejne stacje i przystanki w ramach inwestycji współfinansowanej z instrumentu unijnego CEF „Łącząc Europę”.

Remonty przeszły perony m.in. w Kościanie, Starym Bojanowie, Rawiczu, Oborzyskach Starych, Przysiece Starej, Rydzynie i Kaczkowie. Są wyższe, wyposażone w antypoślizgową nawierzchnię ze ścieżkami naprowadzającymi oraz jasne oświetlenie. Podróżni skorzystać mogą także z nowych wiat i ławek.

Na modernizowanej trasie Czempiń – Leszno granica Dolnego Śląska przebudowa obejmuje 5 stacji i 6 przystanków,

Po modernizacji poprawił się także dostęp do peronów. Tak jest w Starym Bojanowie, Bojanowie i Rawiczu, gdzie pojawiły się nowe i gruntownie przebudowane przejścia podziemne z windami.

W najbliższych tygodniach z odnowionego tunelu skorzystają podróżni w Kościanie. Do końca roku gotowy będzie też obiekt w Lesznie. Przejście połączy stację z ul. Towarową. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się na przystankach będą mogły skorzystać z pochylni.

PKP Polskie Linie Kolejowe modernizują także tory i sieć trakcyjną. Te zauważyć można na odcinku Czempiń – Leszno, między Kościanem a Starym Bojanowem.

Do połowy czerwca powinny zakończyć się prace na jednym torze z Leszna do Starego Bojanowa i z Kościana do Czempinia. Wówczas pociągi skorzystają z nowego toru i zaczną się prace na sąsiednim. Między Lesznem a Dolnym Śląskiem pociągi jeżdżą już nowymi torami na szlaku Leszno – Bojanowo oraz Rawicz – Żmigród. Postępują roboty między Rawiczem a Bojanowem. Na zmodernizowanych odcinkach linii pociągi korzystają z nowego systemu sterownia ruchem.

PKP PLK dużą wagę przykładają do tworzenia bezpiecznych przejazdów kolejowych, jednocześnie umożliwiając bezkolizyjne przejazdy samochodów i pociągów. W Nacławiu i Widziszewie odnowiono wiadukty kolejowe. Wkrótce do użytku oddany zostanie nowy wiadukt w Klonówcu k. Lipna.  Nowe obiekty budowane są także w Rawiczu na ul. Piłsudskiego i ul. Świętojańskiej oraz w Gołaszynie. Wkrótce pojawią się w Lesznie i Kościanie.

Prace na linii kolejowej E59 Wrocław – Poznań, na odcinku od granicy woj. dolnośląskiego do miejscowości Czempiń, kosztują ok. 1,5 md zł. Inwestycja współfinansowana jest ze środków UE kwotą 1,2 mld zł. Zasadnicze prace planowane są do końca roku.

Docelowo modernizacja zwiększy przepustowość na wspomnianej linii. Wzrośnie także poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń najszybsze składy pojadą między Poznaniem a Wrocławiem z prędkością do 160 km/h w czasie ok. 1,5 godz.

Modernizacja na odcinku Leszno – granica województwa dolnośląskiego prowadzona jest dłużej niż pierwotnie planowano. Wynika to m.in. ze zmiany wykonawcy. Jesienią 2018 r. firma Astaldi przestała realizować kontrakt, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zapewniły możliwość kontynuacji prac przez nowych wykonawców.

Na trasie Poznań – Wrocław korzystamy już z efektów modernizacji na odcinkach Poznań – Czempiń oraz Wrocław – granica województwa dolnośląskiego. Od miesięcy do dyspozycji podróżnych są nowe perony m.in. na przystanku Poznań Dębiec, w Puszczykowie, we Wrocławiu Popowicach, Obornikach Śląskich i Żmigrodzie. Powstał nowy przystanek Wrocław Różanka, który zwiększył dostęp do kolei. Dla kierowców są 3 bezkolizyjne skrzyżowania w Poznaniu, Mosinie i Łęczycy.