Pasażer Raport z Polski

Ruchome stopnie poprawią bezpieczeństwo podróżnych?

Prezes UTK zachęca, by przewoźnicy zamawiali pojazdy kolejowe wyposażone w ruchome stopnie. To reakcja dr. Inż. Ignacego Góry na niebezpieczny wypadek na peronie dworca kolejowego w Poznaniu. Na początku czerwca jedna z pasażerek, wysiadając z pociągu, wpadła między pojazd a peron.

Ruchome schody poprawią bezpieczeństwo pasażerów? (fot. By Kamil 203 - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=88152841)
Ruchome stopnie poprawią bezpieczeństwo pasażerów? (fot. By Kamil 203 – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=88152841)

Do zdarzenia doszło w piątek 6 czerwca około godz. 11.25 na terenie dworca Poznań Główny. 65-letnia pasażerka pociągu relacji Wrocław – Olsztyn, w trakcie wysiadania z wagonu potknęła się i wpadła między pojazd a peron. By ją wydostać potrzebna była natychmiastowa pomoc strażaków, a następnie służb medycznych.

Różnica wysokości peronów

Przepisy nadal nie regulują kwestii jednakowych poziomów peronów na polskich dworcach i przystankach. Nadal można spotkać perony o wysokości niższej niż 550 mm lub wyższej niż 760 mm. Wynika to nie tylko z braku modernizacji peronów, lecz także z przyjętego dla Polski przypadku szczególnego w TSI INF. Pozwala on na stosowanie peronów o wysokości 960 mm w przypadku obsługi przewozów miejskich i podmiejskich, a także 220-380 mm w przypadku zmodernizowanych lub odnowionych linii o prędkości maksymalnej nie większej niż 160 km/h.

Ruchome stopnie poprawią bezpieczeństwo?

Prezes UTK zachęca przewoźników kolejowych, by stosowali ruchome stopnie w taborze pasażerskim na wszystkich wysokościach peronów, jakie obowiązują w Polsce. To sugestia, jednocześnie reakcja na liczne zgłoszenia, które wpływają do Urzędu dot. braku odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa pasażerów przy wsiadaniu i wysiadaniu w pociągach pasażerskich.

Projektowanie pociągów

Pojazdy kolejowe są projektowane tak, aby spełniały – poza wymaganiami prawnymi – warunki wskazane w dokumentach przetargowych. W przypadku przewoźników, których pojazdy kolejowe są eksploatowane na liniach kolejowych ze stacjami i przystankami o wysokości peronu niższej niż 550 mm, wciąż popularną praktyką jest zamieszczanie w SWZ i OPZ wymagań dotyczących dostępności do pojazdu również z tak niskich peronów.

– Aby spełnić te wymagania, producenci pojazdów kolejowych stosują ruchome stopnie. Taka możliwość wynika z załącznika do TSI PRM – tłumaczy Prezes UTK dr inż. Ignacy Góra.

 

Prezes UTK zwraca szczególną uwagę na bezpieczeństwo w transporcie kolejowym, w tym bezpieczeństwo pasażerów. Zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa, i jego ciągła poprawa, powinno być też jednym z elementów polityki i strategii wszystkich uczestników rynku.

Dodaj komentarz