PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły inwestycję na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie. Jej efekt usprawni podróże oraz przewóz towarów ze Śląska w stronę portów.
Na stacji w Bytomiu powstaną trzy nowe perony, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Komunikację ułatwią choćby windy, niezbędne dla wielu osób niepełnosprawnych. Ponadto zainstalowane będzie czytelne oznakowanie oraz nowe nagłośnienie, a także oświetlenie i miejsca siedzące dla pasażerów. Projekt zakłada również odnowienie hali peronowej. Przebudowa obejmuje, zgodnie z ustaleniami pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. a Miastem Bytom oraz Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, historyczne przeszklenia oraz wykonanie wzmocnień. Takie rozwiązanie pozwoli na dodatkowe doświetlenie peronów, a także na odtworzenie zabytkowego charakteru stacji Bytom. Warto bowiem zauważyć, że początki obiektu sięgają drugiej połowy XIX wieku.
Prace na stacji rozpoczęły się od budowy peronu tymczasowego dla podróżujących w relacji Bytom – Gliwice. W dalszej kolejności przebudowa obejmie natomiast wiadukt kolejowy w ciągu ul. Zabrzańskiej, Łagiewnickiej i Miarki.
Na stacji zostanie przebudowanych ok. 28 km torów, a także sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Powstanie nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania Bytom, z którego dyżurni ruchu będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego do Radzionkowa. Układ torowy w stacji zaprojektowano z uwzględnieniem istniejącej nastawni bramowej.
Przebudowa stacji Bytom jest częścią dużej inwestycji na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie. Roboty rozpoczęły się w marcu br. i kontynuowane są między Chorzowem Batorym a Chorzowem Starym.
Zmiany w ruchu
Na odcinku Katowice – Tarnowskie Góry funkcjonuje zastępcza komunikacja autobusowa za pociągi regionalne.
Od 13 września nastąpią zmiany w organizacji ruchu dla podróżujących z Bytomia do Gliwic. Ruch pasażerski zostanie przeniesiony na peron tymczasowy od strony ul. Zabrzańskiej przez peron kolei wąskotorowej. Dojście do peronu od strony Placu Wolskiego będzie tunelem zachodnim oraz dalej przez peron kolei wąskotorowej. Dodatkowo wyznaczone zostanie alternatywne dojście do peronu od strony ul. Zabrzańskiej dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Szczegóły są na stronie internetowej przewoźnika oraz na Portalu Pasażera.
Wynik końcowy inwestycji
Efektem prac PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na modernizowanym odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie będzie większa dostępność do kolei dla podróżnych z nowego przystanku Chorzów Uniwersytet i nowych peronów na stacjach: Chorzów Miasto, Chorzów Stary, Bytom, Bytom Karb, Radzionków oraz przystanków Bytom Północ i Radzionków Rojca.
Modernizacja usprawni przewozy koleją w stronę Tarnowskich Gór, Lublińca i Kluczborka, Inowrocławia, Bydgoszczy oraz Gdańska i Gdyni. Zwiększą się możliwości przyjaznego środowisku transportu. Wykonawca wymieni 60 km torów wraz z siecią trakcyjną. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem, w tym 165 rozjazdów. Na szlaku Chorzów Batory – Chorzów Miasto zostanie dobudowany dodatkowy tor, dzięki czemu zwiększy się przepustowość linii kolejowej, czyli będzie mogło kursować więcej pociągów. Wydłużenie torów na stacjach pozwoli na przyjmowanie dłuższych składów, do 750 metrów. Pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h.