Trzy dwuwagonowe pociągi akumulatorowe Mireo Plus B od Siemens Mobility wezmą udział w pilotażowym projekcie kolejowym w Górnym i Dolnym Westerwaldzie. Tamtejsze trasy kolejowe, o dużych nachyleniach i niezelektryfikowanych odcinkach, wymagają pojazdów o wysokiej wydajności. Czy składy o dużej mocy napędowej podołają wyzwaniu?
Wykorzystanie w projekcie pociągów akumulatorowych to, zdaniem ministra ds. ochrony klimatu, środowiska, energii, a także mobilności, landu Nadrenia-Palatynat ogromny krok w kierunku zapewnienia neutralnego dla klimatu transportu publicznego.
– Jako minister ochrony klimatu i mobilności jestem szczególnie podekscytowany postępem, jaki dokonuje się w planowanym projekcie pilotażowym z pociągami zasilanymi bateriami w Westerwaldzie. Decyzja faworyzująca wysokowydajne pociągi akumulatorowe firmy Siemens Mobility stanowi kamień milowy na długiej drodze do zapewnienia neutralnego dla klimatu transportu publicznego w Nadrenii-Palatynacie. Rozszerzenie wykorzystania alternatywnych napędów jest niezbędne do osiągnięcia transformacji mobilności i ochrony klimatu. Przygotowujemy drogę dla transportu publicznego przyszłości – podkreśliła Katrin Eder.
Pociągi wyjadą na trudne, mocno zróżnicowane pod względem wysokości, odcinki.
– Chcielibyśmy podziękować osobom odpowiedzialnym w kraju związkowym Nadrenia-Palatynat i tu w regionie za umożliwienie nam udziału w tym wymagającym i ekscytującym projekcie pilotażowym. Jesteśmy przekonani, że ta przyjazna dla środowiska, innowacyjna technologia nadaje się szczególnie do zastosowania na trudnych, dłuższych odcinkach pod górę w niskich górach i naprawdę cieszymy się, że mamy okazję dostarczyć dowód tej zdolności w codziennej eksploatacji – stwierdził Veit Salzmann, prezes zarządu Hessische Landesbahn.
Przyszłość napędu alternatywnego
Jeżeli pilotaż przebiegnie zgodnie z oczekiwaniami, alternatywne napędy znajdą zastosowanie także na torach w Górnym i Dolnym Westerwaldzie.
– Zlecenie przez Hessische Landesbahn jako naszego partnera umownego firmie Siemens Mobility dostawy pociągów akumulatorowych stworzyło podstawy do tego, aby innowacyjne pociągi z napędem przyjaznym dla klimatu mogły udowodnić swoją przydatność w codziennej obsłudze pasażerów w regionie Westerwald. Jesteśmy bardzo podekscytowani doświadczeniami i wnioskami, których dostarczy nam projekt pilotażowy. Pozwoli nam to na podjęcie dalszych decyzji dotyczących wykorzystania alternatywnych napędów – podsumował Achim Hallerbach, starosta powiatu Neuwied i szef SPNV-North.
Nowe pociągi akumulatorowe będą kursować na trasie Oberwesterwaldbahn (OWB) z Limburga do Altenkirchen – Au – Siegen oraz na trasie Unterwesterwaldbahn (UWB) pomiędzy Limburgiem – Montabaur – Siershahn. Trasa OWB ma 115 kilometrów długości i obejmuje 75-kilometrowy odcinek bez napowietrznych linii energetycznych. W planach jest ładowanie akumulatorów pociągu w Limburgu i na odcinku Au – Siegen. Niezelektryfikowany odcinek na UWB ma długość około 35 kilometrów. Dzięki temu pociągi mogą kursować tam i z powrotem bez konieczności ładowania. Pociągi będą obsługiwać ponad 50 stacji na obu trasach.
– Cieszymy się, że mamy możliwość zademonstrowania w projekcie pilotażowym Westerwald, że alternatywne napędy stanowią naprawdę dobrą i ekologiczną alternatywę dla transportu pasażerskiego nawet na trudnych topograficznie trasach i długich niezelektryfikowanych odcinkach tras. Mireo Plus B od Siemens Mobility jest przyjazny dla klimatu, mocny i cichy oraz zapewnia znaczne oszczędności CO2, ponieważ zastępuje olej napędowy energią z baterii- Elmar Zeiler, szef działu pociągów regionalnych, Siemens Mobility.
Nowe pociągi Siemens Mobility
Na potrzeby tego projektu Siemens Mobility buduje trzy dwuwagonowe pociągi akumulatorowe Mireo Plus B. Każdy z trzema drzwiami po każdej stronie, co ułatwia szybkie i łatwe wsiadanie i wysiadanie. Pociągi są wyposażone w pantografy do pracy pod siecią trakcyjną i ładowania akumulatorów. Ponadto, posiadają baterie do pracy na trasach niezelektryfikowanych.