Rada nadzorcza Kasseler Verkehrs-Gesellschaft (KVG) podpisała ze Škoda Group kontrakt na dostawę 22 nowych dwukierunkowych tramwajów dla Kassel. W ramach opcji KVG może domówić kolejnych 18 pojazdów. Wartość umowy podstawowej to 88 mln euro.
Produkcja nowych tramwajów dla Kassel rozpocząć się ma w 2024 r. Pierwsze pojazdy trafią do KVG w 2026 r.
– Wkrótce kolejne niemieckie miasto będzie korzystało z nowych tramwajów Škoda – mówi Jan Christoph Harder, prezes Region Zachód Grupa Škoda. – Cieszę się, że KVG wybrało nasze rozwiązania. Dwukierunkowe, 30-metrowe pojazdy wyposażone zostaną m.in. w system antykolizyjny, który prezentowaliśmy na targach InnoTrans 2022 w Berlinie.
Tramwaje w Kassel każdego roku przewożą 48 mln pasażerów. To 80 proc. ogólnej liczby osób korzystających z komunikacji miejskiej. Pozostałą część transportu zapewniają autobusy i pociągi.
– Wydajny i atrakcyjny transport lokalny zapewnia lepszą jakość życia w mieście – mówi dr hab. Olaf Hornfeck, członek zarządu KVG. – Wybraliśmy Skodę, ponieważ złożyła ona najkorzystniejszą cenowo ofertę. Umowa ta toruje drogę do stopniowej modernizacji naszego systemu transportu publicznego. To warunek do przebudowy mobilności w Kassel i okolicach.
Tramwaje dla Kassel – produkcja
Produkcja nowych, dwukierunkowych tramwajów dla Kassel rozpocznie się pod koniec 2024 r. Podobnie jak istniejące tramwaje, nowe pojazdy będą miały długość 30 m oraz sprzęg Albert, który umożliwia doczepienie dodatkowego wagonu.
Każdy z tramwajów będzie miał czworo drzwi z każdej strony oraz oświetlenie i niskopodłogową konstrukcję, ułatwiającą wsiadanie i wysiadanie.
System antykolizyjny zapewni pasażerom wyższy poziom bezpieczeństwa Tramwaje dla Kassel będą jednymi z pierwszych w Grupie Škoda, które zostaną wyposażone w zaawansowany system antykolizyjny Škody.
– Włączenie tej technologii pokazuje wyraźne skupienie się Grupy Škoda na innowacjach i jej zaangażowanie w priorytetowe traktowanie bezpieczeństwa pasażerów – dodają przedstawiciele producenta.
System antykolizyjny Škoda
Škoda po raz pierwszy zaprezentowała system antykolizyjny na targach InnoTrans 2022. Technologia Grupy Škoda tworzy wirtualny tunel przed tramwajem. System wykrywa w nim wszystkie przeszkody statyczne, a także dynamiczne i ostrzega maszynistę, a w razie potrzeby uruchamia hamulec awaryjny. Cały otaczający obszar jest monitorowany przez zestaw czujników, który obejmuje LiDAR, jednostkę IMU i kamerę.
LiDAR odpowiada za trójwymiarowe odwzorowanie otoczenia w zasięgu 100-150 m zarówno w poziomym, jak i pionowym polu widzenia. Jednostka IMU przekazuje informacje o przechyleniu pojazdu do systemu, a także pomaga sygnałowi wyjściowemu czujnika z systemu antykolizyjnego odzwierciedlać profil toru. Aparat zapewnia obrazy 2D o wysokiej rozdzielczości, które rejestrują więcej szczegółów.
Dostawę pierwszego tramwaju do Kassel zaplanowano na 2026 r. Wtedy też rozpoczną się testy techniczne i próby na ulicach miasta. Do regularnej eksploatacji pojazdy trafić mogą już w 2027 r.