Analitycy szacują, że w najczarniejszym zakładanym scenariuszu na Łotwie kolejowy transport towarów z Rosji zmniejszy się o 85%. Będzie to efekt sankcji wobec Rosji na transport towarowy. A ich rezultaty mają być widoczne już w ciągu miesiąca.
Wpływ sankcji na przewozy towarów z Rosji nie jest jeszcze widoczny. Dodatkowo w lutym nastąpił nieznaczny wzrost wolumenów ładunków. Dlatego też patrząc z perspektywy łotewskiej spadek dopiero nastąpi.
Tālis Linkaits, minister transportu Łotwy:
– Istnieje pewna bezwładność, że istniejące przesyłki są nadal wysyłane do dostawców. Spedytorzy starają się wywieźć te ładunki z Rosji i Białorusi i dostarczyć je do klientów końcowych tak szybko, jak to możliwe.
Minister oszacował, że wpływ na łotewskie koleje będzie widoczny za około miesiąc. Dotyczy to węgla, drobnicy i importu. W najgorszym przypadku należy wziąć pod uwagę żelazną kurtynę na granicy Łotwy i Rosji, co może oznaczać zmniejszenie transportu o 82-85%. powiedział Linkaits.
Wpłynie to również na pracę portów w transporcie towarowym. Szacuje się, że spadek wyniesie dwie trzecie w porcie Ventspils, 45% w porcie w Rydze i 12% w porcie Lipawa.