Spółka CPK ogłosiła przetarg na zaprojektowanie tunelu kolei dużych prędkości na terenie Łodzi. Termin składania ofert to pierwsza połowa lutego 2021 r. Tunel będzie elementem trasy kolejowej łączącej Warszawę z Łodzią i Wrocławiem, która ma zostać uruchomiona jednocześnie z Portem Solidarność.
Pod koniec grudnia 2020 r. spółka PKP PLK rozpoczęła drążenie kolejowego tunelu dla ruchu aglomeracyjnego. Składy jadące od strony Warszawy będą wjeżdżały do tunelu na stacji Łódź Fabryczna. Dalej powstaną dwa nowe przystanki kolejowe: Śródmieście i Polesie. Następnie tunel PLK będzie się rozwidlał: na północ do stacji Łódź Żabieniec i na południe – do stacji Łódź Kaliska.
Równocześnie spółka CPK przygotowuje budowę drugiego tunelu kolejowego pod centrum Łodzi. Ten zaczynać się będzie na stacji Łódź Fabryczna. Obiekt przeznaczony zostanie dla pociągów dalekobieżnych, w tym dla kolei dużych prędkości.
Na terenie Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się tylko na Dworcu Fabrycznym. Wyjście tunelu na powierzchnię znajdzie się w okolicach przystanku Lublinek (na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej) na linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w kierunku Sieradza, Poznania i Wrocławia.
– Tunel CPK to wygoda dla pasażerów. Dzięki niemu na terenie Łodzi oddzielnie zostanie poprowadzony ruch dalekobieżny, a oddzielnie aglomeracyjny i regionalny, tak samo jak ma to miejsce w Warszawie na linii średnicowej. Po drugie, zapewni on pasażerom atrakcyjne czasy przejazdu, np. z Łodzi na nowe lotnisko w 30 minut, do Warszawy 45 minut, a z Poznania i Wrocławia do Warszawy w mniej niż 2 godziny – mówi Marcin Horała, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Przetarg ma wyłonić wykonawcę projektu budowlanego, niezbędnych opracowań oraz decyzji administracyjnych dla tunelu, linii kolejowej i tzw. infrastruktury towarzyszącej.
– Tunel CPK pod centrum Łodzi będzie elementem tzw. szprychy nr 9, czyli nowej kolejowej trasy z Warszawy przez CPK, Łódź i Sieradz, adalej w stronę Wrocławia i Poznania. Od swojego kształtu planowana linia bywa nazywana „igrekiem”. Dzisiejszy przetarg to pierwsze tak zaawansowane zadanie inwestycyjne na planowanym igreku, które jest związane z wykonaniem już projektu budowlanego – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
CPK zakłada, że w przeważającej części – na długości ponad czterech kilometrów, czyli na odcinku łączącym Łódź Fabryczną z linią kolejowa nr 14, na zachodzie Łodzi, za osiedlem Retkinia – nastąpi drążenie tunelu automatyczną tarczą TBM. To najszybsza dostępna technologia, która jest stosowana m.in. na budowie drugiej linii metra w Warszawie i tunelu drogowego w Świnoujściu.
Dla sprawnej realizacji inwestycji potrzebne jest porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe, która przed laty opracowywała koncepcję szybkiej linii Warszawa – Łódź – Poznań – Wrocław (tzw. igreka). Tamte prace zostały zawieszone w 2012 r., ale część dokumentacji (np. studium wykonalności i decyzja środowiskowa), która była kończona jeszcze do 2013 r., jest gotowa.
– Spółka CPK zamierza skorzystać z dotychczasowej dokumentacji PKP PLK, co będzie oznaczało oszczędność czasu i pieniędzy podatników. Liczę na dalszą współpracę ze strony CPK i PKP PLK oraz wzajemną koordynację inwestycji kolejowych. Razem zbudujemy spójną sieć kolejową dla Polski i sąsiednich krajów – mówi Marcin Horała.