Główni akcjonariusze spółki Akiem wyrazili zgodę na podjęcie negocjacji sprzedażowych na wyłączność z przedstawicielami CDPQ (kanadyjski fundusz emerytalny). Podmiotami decyzyjnymi w sprawie odsprzedaży są SNCF oraz DWS Group. Ponadto CDPQ zostanie poddany kontrolom ze strony organów urzędu ochrony konkurencji.
Plan sprzedaży Akiem odpowiada założeniom rozwojowym SNCF i sprzyja próbom zapewnienia użytkownikom mobilności na najwyższym możliwym poziomie.
Kilka słów na temat Akiem
Spółka Akiem określana jest mianem europejskiego lidera w sektorze usług leasingowych dla lokomotyw typowo towarowych. Podmiot ten ma swoją siedzibę we Francji, a także prowadzi kilka biur o charakterze międzynarodowym, zlokalizowanych w różnych punktach Europy. Z oferty spółki korzysta ponad 80 klientów związanych z usługami kolejowymi. Spółka udostępnia im najbardziej rozbudowaną flotę pojazdów transportowych – ¾ wszystkich lokomotyw jest przy tym zasilanych elektrycznie. Łącznie Akiem dysponuje 46 pociągami pasażerskimi oraz udostępnia ponad 600 lokomotyw.
CDPQ po przejęciu Akiem chce dążyć do coraz większego rozwoju rynku leasingowego na terenie Europy. Inwestowanie we wzmocnienie tego dostawcy pozwoli na poprawę jego konkurencyjności, a jednocześnie tak silnie zelektryfikowana flota jest już doskonałą podstawą do aktywnego działania na rzecz dekarbonizacji transportu drogą kolejową.
Zgodnie z planem spółka, teraz pod zarządem CDPQ, pozostanie partnerem biznesowym SNCF, by udostępniać niezawodne, stabilne środki transportu. W planach duży nacisk kładzie się również na innowacje, które docelowo poprawią w przyszłości jakość oraz bezpieczeństwo obsługi.
Ubiegły rok udowodnił, że usług leasingowe są w obecnych czasach niezwykle opłacalne. Według przedstawionych danych Akiem zdołała wygenerować przychody w wysokości ponad 220 milionów euro, z czystym zyskiem w granicach 150 milionów euro.
Dlaczego Spółka zostanie sprzedana?
Akiem, jako spółka, której częścią aktywów zarządza SNCF, stanowi w przypadku tej transakcji źródło zysku dla całej grupy inwestycyjnej. Wiceprezes ds. Strategii Finansowej Grupy SNCF, Laurent Trevisani podkreślił, że podpisanie kontraktu z CDPQ umożliwi dalsze finansowanie działalności wszystkich współpracujących podmiotów, a przy tym pozwoli na szybsze spłacenie obecnego zadłużenia.