Wywiady

Stacja Muzeum zmieni lokalizację? “Cały czas mamy nadzieję na budowę nowej siedziby”

Jesienią w naszej Galerii Wagon zaprezentujemy fotografie kolejowe naszych byłych i obecnych pracowników oraz współpracowników. Wystawa będzie miała tytuł „Na torze normalnym, wąskim i szerokim”.

W dniach 30 września-1 października, wspólnie z Mazowieckim Stowarzyszeniem Miłośników Kolei, organizujemy cykliczną imprezę modelarską pn. „Warszawska Wystawa Makiety Kolejowej”. W tym roku będzie to już VII edycja, podczas której zaprezentujemy dużą makietę modułową w skali 1:87 oraz wiele dodatkowych atrakcji.

Jakie zmiany czekają Stację Muzeum w najbliższych latach?

Zdajemy sobie sprawę, że obecna siedziba Stacji Muzeum w budynku dawnego dworca Warszawa Główna Osobowa, ma swoje ograniczenia. Stan budynku, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz nie jest idealny. Nie będąc jego właścicielem nie możemy prowadzić poważniejszych prac modernizacyjnych.

Z reguły prowadzimy najpotrzebniejsze prace, zarówno na salach wystawowych, jak też w części administracyjno-biurowej. Cały czas mamy nadzieję na budowę nowej siedziby, która umożliwi nam prezentację bogatej spuścizny polskiego kolejnictwa w nowoczesnej i atrakcyjnej formie.

W przyszłym roku planujemy kilka większych i mniejszych wystaw czasowych, m.in. o historii warszawskiego węzła kolejowego, architekturze polskich dworców kolejowych, historii Linii Hutniczej Szerokotorowej, czy walce polskich kolejarzy z niemieckim okupantem podczas II wojny światowej.

W tym roku rozpoczynamy również pracę nad archiwum historii mówionej, czyli zbiorem zarejestrowanych wypowiedzi emerytowanych pracowników kolei oraz potomków nieżyjących już kolejarzy. Planujemy też budowę makiety pociągu pancernego „Danuta” oraz makiety przedstawiającej parowozownię wraz z obrotnicą.

Jeśli chodzi o nowe eksponaty – skupimy się na sprowadzeniu kilku naszych eksponatów wypożyczonych innym podmiotom. W pierwszej kolejności będzie to parowóz TKw2-57, który obecnie znajduje się na terenie lokomotywowni Kraków Płaszów.

Chcemy go sprowadzić do Warszawy i zabezpieczyć przed dalszą degradacją, aby w przyszłości móc przeprowadzić renowację.

Dodaj komentarz