Stadler i SBB Cargo na targach InnoTrans podpisali umowę ramową na dostawę 129 lokomotyw wielosystemowych Bo’Bo’. Pierwsze zamówienie obejmuje 36 nowych, interoperacyjnych i wielosystemowych jednostek.
SBB Cargo, szwajcarska firma zajmująca się transportem towarowym, wygrała ogłoszony przez Stadlera na początku 2024 roku przetarg na dostawę 36 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych (25 kVAC / 15 kVAC / 3 kV DC). SBB Cargo zastąpi swoje stare lokomotywy Re420 pojazdami nowej generacji – elektrycznymi lokomotywami wielosystemowymi Bo’Bo’.
Nowe lokomotywy Bo’Bo’ stanowią naturalną ewolucję sprawdzonych i odnoszących sukcesy lokomotyw EUROLIGHT, EURODUAL i EURO9000, które zostały zaprojektowane z myślą o transporcie towarowym i pasażerskim na europejskich torach.
Nowoczesne lokomotywy skutecznie i niezawodnie spełniać mają wszystkie obecne i przyszłe wymagania, zapewniając przewoźnikom towarowym korzyści ekonomiczne, środowiskowe i operacyjne. Ich elastyczna konstrukcja pozwala na zastosowanie dwóch silników wysokoprężnych o mocy 500 kW lub dwóch modułów akumulatorów trakcyjnych o mocy do 2 MW do pokonania „ostatniej mili” na trasach niezelektryfikowanych. Możliwa jest także kombinacja obu rozwiązań. Wyposażone są w pilot radiowy umożliwiający pracę przy inwestycjach torowych lub przy manewrach na stacjach kolejowych.
– Wykorzystaliśmy nasze doświadczenie z poprzednich rodzin lokomotyw, aby wraz z Bo’Bo’ zaoferować rozwiązanie nowej generacji dla transportu kolejowego. Jestem przekonany, że wyznaczy nowy standard w tym segmencie – mówi Iñigo Parra, wiceprezes wykonawczy oddziału Stadler na Hiszpanię.
Lokomotywy Bo’Bo’ oferują maksymalną siłę uciągu do 350 kN i siłę uciągu 7 MW na obręczy koła. Inne zalety operacyjne obejmują niskie zużycie energii i możliwość automatycznego sprzęgła cyfrowego.
Spełniają techniczne specyfikacje interoperacyjności (TSI) i są wyposażone w różne pakiety krajowe.
Należą do nich konwencjonalne systemy automatycznej ochrony pociągów i ETCS zapewniające płynne operacje transgraniczne. Początkowa konfiguracja dla Szwajcarii, Niemiec i Austrii może w przyszłości zostać rozszerzona na inne kraje.
Lokomotywy wyposażone są w dwie kabiny maszynisty, zaprojektowane według najbardziej rygorystycznych kryteriów ergonomii i spełniają wymogi komfortu i ochrony przed hałasem najnowszych norm europejskich. Kabiny wyposażone w system HVAC zapewniają maksymalny komfort maszynisty w środowisku pracy. Każda kabina wyposażona jest w dwie kamery cofania i dwa boczne panele sterujące ułatwiające manewrowanie.
Alexander Muhm, dyrektor ds. transportu towarowego w SBB:
– Nowoczesny i wydajny tabor jest warunkiem koniecznym udanego kolejowego transportu towarowego w SBB. Jesteśmy przekonani, że dzięki pojazdom Stadler nabywamy lokomotywę, dzięki której będziemy mogli niezawodnie obsługiwać naszych klientów i wprowadzać szwajcarski kolejowy transport towarowy w przyszłość. Robimy kluczowy krok w niezbędnej transformacji kolejowego transportu towarowego.