Wdrożenie ultralekkiego zestawu kołowego w tramwaju pozwala realnie zaoszczędzić operatorowi koszty utrzymania taboru i energii. O autorskim rozwiązaniu dedykowanym branży szynowej mówi Heinrich Kusmierek, Key Account Manager w Bochumer Verein Verkehrstechnik GmbH.
Tramwaj, w zależności od typu wózka waży od 35 do 40 ton. Bochumer Verein Verkehrstechnik GmbH znalazł rozwiązanie, -umożliwiające zmniejszenie wagi samego pojazdu. Co proponujecie i jak przekłada się to w praktyce na wagę pojazdu?
Jako wiodący na świecie projektant i producent zestawów kołowych do wszystkich typów pojazdów szynowych – od pociągów dużych prędkości po tramwaje – stowarzyszenie Bochumer Verein Verkehrstechnik GmbH (BVV) w Bochum posiada wiedzę i doświadczenie, aby tworzyć produkty przyszłościowe. Opracowaliśmy więc nowy typ zestawu kołowego, który jest lżejszy niż inne, oferuje wysoką efektywność energetyczną oraz znacznie uproszczoną jego konserwację.
Jakie zalety idą za zastosowaniem w pojazdach szynowych zestawów kołowych BVV GmbH?
Opracowaliśmy szczególnie lekki, niskopodłogowy zestaw kołowy do tramwajów normalnotorowych i lekkich pojazdów szynowych z łożyskami wewnętrznymi. Zmniejsza on koszty konserwacji i może być stosowany w pojazdach o masie do 13,5 t. Nasz produkt składa się z odwróconej osi portalowej i udoskonalonych kół hybrydowych do montażu kołnierzowego hamulców tarczowych lub sprzęgieł napędowych. Wdrożenie w pojazdach ultralekkiego zestawu kołowego pozwala producentowi taboru zmniejszyć masę nieresorowaną produktu o około 30 proc. w porównaniu z konwencjonalnym zestawem kołowym.
Koszty operacyjne pojazdu zmniejszyć się mogą o około tysiąc euro rocznie (koszty energii 200 €/rok, koszty utrzymania 800 €/rok). Operator może także szybciej i regularniej sprawdzać nasze zestawy. Dzięki obróbce powierzchni osi portalowej i kół hybrydowych (proces STT lub SCT) można również zrezygnować z malowania. Dzięki temu konserwację przeprowadzimy szybciej i taniej w porównaniu z konwencjonalnymi zestawami kół portalowych.
Lekkie zestawy kołowe wygenerują mniejszy hałas. Jakie rozwiązanie zastosowaliście?
Lekkie zestawy kołowe generują mniej hałasu poprzez redukcję mas nieresorowanych. Istotna jest tutaj także odpowiednia konstrukcja oraz profil i materiał, z jakiego powstało ogumienie. Nasze obręcze do kół wykonane z materiału BVV Exelsior So. charakteryzują się również znacznie większym przebiegiem w porównaniu z konwencjonalnymi materiałami.
Skąd wziął się pomysł na stworzenie lekkiego zestawu kołowego i jak wyglądała praca nad jego opracowaniem?
W dzisiejszym świecie istotne jest dostarczanie zrównoważonych produktów i rozwiązań pozwalających oszczędzić zasoby, które są wykorzystywane w procesie rozwoju komponentów zestawów kołowych. Otrzymaliśmy wiele pytań od producentów pojazdów z innych krajów dot. rozwiązania, które poprawi jakość pracy taboru szynowego. Operatorzy pytali o produkty, które obniżą koszty eksploatacji i konserwacji zestawów kołowych. Wyszliśmy im naprzeciw. Dziś możemy zaprezentować nasz dorobek – ultralekkie zestawy kołowe z kołami hybrydowymi.
Wasze produkty dostrzegli polscy producenci. Jak je oceniają?
W Polsce i Europie Środkowej operatorzy koncentrują się na pojazdach, których koszt produkcji jest stosunkowo niedrogi. Producent robi więc wszystko, by móc realnie konkurować w ogłaszanych przetargach. Jeżeli jednak operator weźmie pod uwagę wymagany okres eksploatacji pojazdu, który wynosi 30 lat, a także jego niezawodność, na pierwszy plan wysuną się koszty. I tu doskonale sprawdzą się nasze lekkie zestawy kołowe. To, co dziś jest droższe, w perspektywie czasu okaże się korzystniejsze. Nasze zestawy kołowe z kołami hybrydowymi zainstalowane są w pojazdach kursujących po torach we Frankfurcie, San Francisco, Brukseli, czy w Wiedniu. Wciąż prowadzimy rozmowy, by rozwiązania BVV wdrożyć w innych miastach, bowiem konstrukcja kół hybrydowych BVV sprawdziła się w praktyce na całym świecie i zebrała pozytywne opinie klientów.