Tramwaje Wywiady

MZK Gorzów Wielkopolski w cieniu energetycznego kryzysu [WYWIAD]

„Jesteśmy przygotowani na kryzys energetyczny. Jeżeli wyłączymy z użytkowania tramwaje, na trasy ruszą autobusy”. O możliwych skutkach wysokich cen rachunków za energię elektryczną, planie awaryjnym i finansowaniu inwestycji rozmawiamy z Romanem Maksymiakiem, Prezesem Zarządu MZK Gorzów Wielkopolski.

Stoimy u progu kryzysu energetycznego. O ile wzrosną koszty MZK w stosunku do roku ubiegłego, według Państwa prognoz?

Koszty energii wzrosną z 510 złotych netto/MWh w roku bieżącym do 1985 zł netto/MWh w roku 2023. Nie obejmują one dystrybucji. Tu niestety również spodziewamy się wyższych rachunków. Dużą nadzieję wiążemy z projektowaną ustawą o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorów w 2023 r. Projekt został przyjęty przez Radę Ministrów. Usunięto w nim obowiązujący w pierwszej wersji limit dot. finansowania ceną maksymalną nie większą niż 80 proc. zużycia za okres od 1 grudnia 2020 r. do 31 grudnia 2021 r.

W tym czasie nie eksploatowaliśmy autobusów elektrycznych, a  tramwaje wykonały 625 tys. pockm. Dwie linie, z uwagi na inwestycje drogowe w mieście, zostały zawieszone.

W roku 2023 r. planujemy wykonać 950 tys. pockm. Do tego należy dodać 440 tys,, wozokm planowanej pracy przewozowej autobusów elektrycznych.

Prezydent miasta mówi o czarnym scenariuszu – czasowym wstrzymaniu tramwajów. Czy jesteście na to gotowi? Czy bez tramwajów będziecie w stanie zaspokoić potrzeby transportowe miasta?

Mam nadzieję, że Pan Prezydent nie będzie zmuszony do podjęcia takiej decyzji… Spółka jednak jest na to przygotowana. W celu zabezpieczenia przewozów na ewentualnie zawieszonych liniach tramwajowych, uruchomiona zostałaby zastępcza komunikacja autobusowa. Utrzymujemy rezerwę inwentarzową autobusów. Do końca listopada b.r. wydzierżawimy od miasta 8 nowych wozów elektrycznych. Spodziewając się pytań czy wątpliwości w rodzaju: „tramwaje zastępują autobusami elektrycznymi?” jednym tchem odpowiadam, iż koszt energii zużywanej przez tramwaj jest kilkukrotnie wyższy od kosztu generowanego przez autobus elektryczny.