Publikacje Firm Tabor Wydarzenia

Impact w projekcie polskiego pociągu wodorowego

Impact Clean Power Technology S.A., wiodący dostawca systemów bateryjnych dla transportu w Europie weźmie udział w projekcie budowy polskiego pociągu wodorowego PLUS realizowanym przez FPS i Pesę wraz z partnerami.

Impact od wielu lat dostarcza swoje systemy bateryjne do takich dostawców platform szynowych jak m.in. Stadler i Siemens. Pojazdy wodorowe z bateriami Impactu jeżdżą w Europie i m.in. w Auckland w Nowej Zelandii. Firma zakończyła również pierwsze wdrożenia na rynku trakcji stacjonarnej. W ramach konsorcjum z firmą Mysoft, Impact zrealizował projekt magazynu energii dla PKP Energetyka, który powstał niedaleko kolejowego przystanku osobowego w Garbcach na Dolnym Śląsku.

– Impact od lat dostarcza swoje rozwiązania bateryjne do pojazdów trakcyjnych takich jak trolejbusy i tramwaje. Teraz swoje doświadczenie może wykorzystać w projekcie pociągu wodorowego – mówi Filip Jankun, Dyrektor Działu Sprzedaży w Impakcie. Firma już od dłuższego czasu przygotowuje się na wodorową rewolucję i rozwija systemy do wodorowych ogniw paliwowych, które w ciągu najbliższych 15 – 20 lat zdominują rynek pojazdów bezemisyjnych. Warunkiem tego będzie jednak przestawienie na wodór całych gospodarek poszczególnych państw.

 – Mamy duże doświadczenie z napędami wodorowymi. Przez ostatnie 10 lat dostarczyliśmy kilkadziesiąt rozwiązań, które już jeżdżą po europejskich drogach. Jeszcze w tym roku wyjedzie na nie kilkadziesiąt wodorowych autobusów z naszymi bateriami – mówił Bartłomiej Kras, Prezes Zarządu ICPT S.A. – Patrzymy na wodór jako nośnik energetyczny przyszłości. Żeby stał się opłacalny to musi być produkowany przez elektrolizery w źródłach odnawialnych oraz cała gospodarka musi być przestawiona na produkowanie wodoru i system wsparcia. Oznacza to przejście z gazu ziemnego na wodór, a jest to proces na 10-15 lat. Tymczasem w naszym Laboratorium Nowych Technologii pracujemy nad najświeższymi rozwiązaniami, które mogą przyspieszyć wzrost tej perspektywicznej branży. Efektem tych prac jest m.in. nowy system bateryjny UVES Energy GEN 2 wykonany w technologii NMC o 30 proc. większym zagęszczeniu energii niż konkurencyjne rozwiązania. Ten świetnie sprzedający się produkt znacznie obniża koszty eksploatacji pojazdów oraz zauważalnie zwiększa ich efektywny zasięg. Firma opracowała także system bateryjny wysokiej gęstości mocy, UVES Power GEN 2. Według inżynierów nowa technologia pozwoli obciążyć baterię mocą wyższą nawet o 60 proc. niż uprzednio stosowane rozwiązania. Dzięki temu ogniwa te sprawdzają się już w najbardziej wymagających pojazdach o dużym zapotrzebowaniu na energię elektryczną. Baterie UVES Energy GEN 2.0 spełniają również wymogi  producenta pociągu wodorowego i przy łącznej pojemności 800kWh z powodzeniem zapewnią 100 km zasięgu tylko na energii elektrycznej.