Publikacje Firm Tabor Wydarzenia

Impact w projekcie polskiego pociągu wodorowego

Decydując się na wejście na rynek kolejowy Impact brał pod uwagę wiele czynników, w tym również analizy opłacalności wykorzystania pociągów z różnymi napędami przez operatorów. I tak z raportu Bloomberg NEF, który porównał koszty eksploatacji poszczególnych rodzajów napędu pociągów pasażerskich wynika, że pod względem kosztów najbardziej opłacają się napędy zasilane bateriami elektrycznymi, potem olejem napędowym, następnie zaś ogniwami wodorowymi i wreszcie z trakcji elektrycznej. Wszystko jednak zależy od trasy, na której jednostka będzie się przemieszczać. I o ile na krótkich trasach pociągi akumulatorowe są korzystniejsze w eksploatacji, to już w przypadku długich napęd wodorowy ma przewagę nad pozostałymi. Jednak biorąc pod uwagę fakt, że ponad połowa linii kolejowych w Polsce jest niezelektryfikowana, zabudowa magazynów energii w pociągach bez względu na ich napęd staje się koniecznością. Bo to właśnie na tych trasach pociągi z samodzielnym napędem elektrycznym i wodorowym zastąpią wozy spalinowe.

Dla Impactu istotny jest również czynnik redukcji emisji CO2. W tym wypadku nie ma wątpliwości, że to właśnie pociągi wodorowe, które są całkowicie bezemisyjne będą przyszłością zielonej kolei. Wspólny projekt FPS i Pesy doskonale wpisuje się w filozofię nowego ładu gospodarczego, w którym wyeliminowanie emisji CO2 stało się celem priorytetowym. Szacuje się, że do 2030 r. co dziesiąty pociąg w Europie będzie napędzany ogniwami wodorowymi, a wartość tego rynku wyniesie w tym czasie ok. 20 mld EUR.

Równolegle wiele korzyści niesie ze sobą zastosowanie magazynów energii w sieci trakcyjnej. Oprócz funkcji chwilowego ograniczenia mocy szczytowej co pozwala na znaczną optymalizacje kosztów związanych z opłatami za moc przyłączeniową, bateryjne magazyny energii   poprawiają stabilizację sieci, mogą stanowić awaryjne źródło zasilania lub pełnić funkcję lokalnego źródła uzupełniającego/zwiększającego moc podstacji. Dojrzałość technologii litowo-jonowej pozwala już dziś stwierdzić, że zarówno dla rozwoju technologii napędów elektrycznych i wodorowych jak i aplikacji stacjonarnych, jest to bardzo perspektywiczny kierunek rozwoju.

Dodaj komentarz