Sukcesywnie przybywa pasażerów kolei, w przewozach towarowych widać nieznaczne odbicie – tak można podsumować wyniki przewozowe na kolei na początku II kwartału tego roku. W kwietniu koleją podróżowało prawie 34,5 mln pasażerów i obsłużono ponad 18,8 mln ton ładunków. W porównaniu do kwietnia 2023 r. to wzrost o 14,4% w liczbie przewiezionych osób i o 4,4% w masie towarów przetransportowanych koleją.
PRZEWOZY PASAŻERSKIE
W kwietniu 2024 r. pociągi pasażerskie obsłużyły prawie 34,5 mln pasażerów. To o 4,3 mln więcej (+14,4%) niż w kwietniu 2023 r. Praca przewozowa przekroczyła wartość 2,2 mld pasażerokilometrów i była wyższa o ponad 0,2 mld pasażerokilometrów (+11,4%) niż w poprzednik roku. Praca eksploatacyjna osiągnęła poziom 16,7 mln pociągokilometrów. Oznacza to, że wzrosła o 1,5 mln pociągokilometrów (+9,6%) w zestawieniu rok do roku. Średnia odległość przejazdu pasażera kolei w ubiegłym miesiącu wyniosła 65 km – to niecałe 2 km mniej niż w kwietniu 2023 r.
Uzyskana w kwietniu 2024 r. liczba pasażerów, wielkość pracy przewozowej i eksploatacyjnej to wartości najwyższe wyniki odnotowane w tym miesiącu od 2012 r. Wyższą liczbę pasażerów uzyskano w statystykach miesięcznych UTK tylko w październiku zeszłego roku (34,53 mln).
W kwietniu 2024 r., w porównaniu do marca 2024 r., o 1,2 mln (+3,6%) wzrosła liczba pasażerów kolei, a wartość pracy przewozowej o ponad 0,1 mld pasażerokilometrów (+6,1%). W pracy eksploatacyjnej nastąpił spadek o 0,4 mln pociagokilometrów (-2,4%) wobec marca 2024 r.
Ogółem od początku 2024 r. z usług kolei skorzystało ponad 131 mln pasażerów, pociągi pasażerskie wykonały pracę przewozową w wysokości prawie 8,4 mld pasażerokilometrów, a pracę eksploatacyjną na poziomie 67 mln pociągokilometrów. W zestawieniu z miesiącami styczeń-kwiecień 2023 r. to o prawie 12,9 mln pasażerów więcej (+10,9%), o ponad 0,8 mld pasażerokilometrów wyższy poziom pracy przewozowej (+11,2 %) i wzrost o 5,1 mln pociągokilometrów (+8,3%) w wartościach pracy eksploatacyjnej.
PRZEWOZY TOWAROWE
W kwietniu 2024 r. kolej obsłużyła ponad 18,8 mln ton ładunków, co w zestawieniu do wyników sprzed roku oznacza wzrost o 0,8 mln ton (+ 4,4%). Wartość pracy przewozowej wyniosła prawie 5,1 mld tonokilometrów i była wyższa o 0,2 mld tonokilometrów (+3,7%) w porównaniu do kwietnia 2023 r. W przypadku wykonanej przez pociągi towarowe pracy eksploatacyjnej, której wartość przekroczyła 6,9 mln pociagokilometrów, wzrost wyniósł 0,1 mln (+1,6%). Średnia odległość przewozu 1 tony towarów w kwietniu wyniosła 269 km i była krótsza o prawie 2 km niż w kwietniu 2023 r.
Kwiecień 2024 r. w wartościach przewiezionej masy towarów i pracy przewozowej to dotychczas najlepszy miesiąc tego roku. W zestawieniu miesiąc do miesiąca kolej obsłużyła o prawie 0,2 mln ton ładunków więcej (+0,9%), a wykazana praca przewozowa była o ponad 0,1 mld tonokilometrów wyższa (+2,2%). Wielkość pracy eksploatacyjnej wykazanej przez pociągi towarowe w kwietniu to wartość o niespełna 112,5 pociagokilometrów niższa niż w marcu 2024 r.
Ogółem w pierwszych czterech miesiącach 2024 r. masa przewiezionych towarów przekroczyła poziom 73 mln ton, praca przewozowa wartość ponad 19,1 mld tonokilometrów, a eksploatacyjna prawie 26,7 mln pociągokilometrów. W zestawieniu z kwietniem 2023 r. koleją przetransportowano o 5,6 mln ton towarów mniej (-7,1%), a wykonana praca przewozowa to o 1,8 mld tonokilometrów mniej (-8,7%). W przypadku pracy eksploatacyjnej to spadek o 1,9 mln (-6,7%) wobec kwietnia 2023 r.