Aktualności

Talgo i PESA będą współpracować przy projektach Kolei Dużych Prędkości. Porozumienie podpisane!

Podczas kolejowych targów Innotrans w Berlinie PESA i Talgo podpisały w tej sprawie porozumienie, którego celem jest przygotowanie umowy zakładającej połączenie rozwiązań technologicznych i doświadczonych zespołów obu firm, aby razem oferować pojazdy dużych prędkości w Polsce i szeroko rozumianego Trójmorza.

Berlin, Innotrans; 24 września 2024 r.

Hiszpański producent pociągów dużych prędkości Talgo i polski producent pojazdów szynowych Pesa ogłosili decyzję o rozpoczęciu współpracy przy rozwoju nowej sieci kolei dużych i bardzo dużych prędkości w Polsce.

Porozumienie w tej sprawie (MoU) firmy podpisały pierwszego dnia rozpoczętych właśnie targów Innotrans 2024. Organizowane w Berlinie targi to największa tego typu kolejowa impreza na świecie, a wśród wiodących producentów z UE swoją ofertę prezentują także Talgo i Pesa.

Podpisane przez prezesa Talgo Carlosa Palacio i prezesa Pesa Krzysztofa Zdziarskiego, MoU obejmuje prace przygotowujące założenia współpracy w trzech głównych obszarach biznesowych: po pierwsze przygotowania oferty na zapowiadany proces zamówień na tabor dużych prędkości, który ma zostać ogłoszony w Polsce w 2025 r., po drugie – innych przyszłych projektów dużych prędkości na rynkach ościennych oraz po trzecie określenia możliwości współpracy przy realizacji innych projektów kolejowych.

Zgodnie z zapowiedziami W Polsce rozpocznie się realizacja linii Kolei Dużych Prędkości łączącej największe miast, w tym Warszawę, Łódź i Wrocław. To pierwsza z około 2000 km nowych tras dedykowanych przewozom pasażerskim, które mają zostać zbudowane w kolejnych latach w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).

Prezes Talgo, Carlos Palacio, oświadczył: – „To dla nas przyjemność nawiązać wstępną współpracę z Pesą, producentem zaawansowanych technologicznie konwencjonalnych pojazdów szynowych, która ma mocną pozycję w Polsce i wielu europejskich krajach, oraz posiada doświadczenie i cenną wiedzę o funkcjonowaniu polskiego rynku kolejowego. Nie możemy się doczekać przedstawienia możliwości naszej platformy bardzo dużych prędkości Talgo Avril, która jest już eksploatowana w Hiszpanii, oraz modułowości i interoperacyjności Intercity 230, naszej gamy pociągów dalekobieżnych, które wkrótce zostaną wdrożone w Danii i Niemczech i które prezentujemy tutaj w Berlinie, na targach Innotrans 2024”.

– „Pesa pracuje nad rozwojem projektu HS od kilku lat. Od początku zakładaliśmy, że zrealizujemy ten projekt z partnerem technologicznym. Potencjały Talgo i Pesy uzupełniają się wzajemnie i jestem przekonany, że wspólnie zaoferujemy pojazd, który idealnie wpasuje się w potrzeby przewoźników na rynku polskim i w całym regionie Trójmorza”. – powiedział Krzysztof Zdziarski, Prezes Pesa

Rozmowy o współpracy Talgo i Pesa trwały od ponad dwóch lat, negocjowano nie tylko warunki porozumienia i warunki umowy, ale przede wszystkim pracowały zespoły techniczne, które przygotowywały założenia koncepcji wspólnego pojazdu i podział zadań w ramach przyszłych projektów.

Talgo jest liderem w projektowaniu, produkcji i utrzymaniu pociągów dużych prędkości i międzymiastowych, które są eksploatowane w Hiszpanii, Niemczech, Danii, Arabii Saudyjskiej, Egipcie, Kazachstanie, Uzbekistanie i Stanach Zjednoczonych. Uznana na całym świecie za swoją innowacyjność, unikatową technologię oraz niezawodność, firma zatrudnia zespół ponad 3300 osób około 50 narodowości.

Dodaj komentarz