O kolejach regionalnych w kontekście Zielonej Kolei mówił Artur Martyniuk, Prezes Zarządu POLREGIO SA.
– Koleje regionalne są tak samo piękne jak koleje dalekobieżne.
Poinformował, że pojawiają się przyrosty liczby pasażerów na nowo wyremontowanych liniach. Koleje regionalne zachęcają do korzystania ze swoich usług:
– Namawiamy pasażerów przy użyciu różnych instrumentów, jak np. Karta Dużej Rodziny – liczba pasażerów przyrasta a koszt dla nich jest niebywale mniejszy, niż gdyby ta sama rodzina podróżowała samochodem.
Podkreślił wysokie zadowolenie pasażerów z kolei regionalnych, zwracając uwagę m.in. na wysoką częstotliwość kursowania oraz dobrą sieć połączeń. Co do niezbędnych inwestycji odniósł się:
– Jeśli chodzi o zielone inwestycje: musimy wymienić przede wszystkim ten stary, nie bójmy się powiedzieć “zdezelowany” tabor. On powinien być nowszy, energooszczędny, niezawodny i to jest coś co nam spędza sen z powiek.
Dodał, że powstają też ekologiczne inwestycje innego rodzaju, np. w Skarżysku-Kamiennej. O czym pisaliśmy TUTAJ.
Rozwój PKP Intercity
Jako następny głos zabrał Marek Chraniuk:
– Tabor, który zmieniamy od kilku lat, jest taborem nowoczesnym i dostrzega to pasażer. Z każdym rokiem pasażerów przybywało, w 2019 było ich prawie 50 milionów.
Liczbę tę porównał do 30 mln pasażerów w roku 2016. Zapewnił też, że dwa lata pandemii nie zahamowało inwestycji. Odniósł się też do wojny na Ukrainie i transportu uchodźców:
– Zajmowaliśmy się i zajmujemy się do tej pory przewozem osób z granicy, czyli z Przemyśla i Chełma w głąb Polski oraz za granicę. Jest to duża praca nie tylko PKP Intercity, ale też pozostałych spółek samorządowych.
Następnie odniósł się do kwestii nowoczesności kolei. Zapewnił, że jeśli chodzi o modernizację każdy proces, który dotyczy jakości pasażera jest procesem jak najbardziej ekologicznym.
– Zwiększenie ilostanu taboru polega na tym, żeby zakupić jak najbardziej ekologiczny tabor, czyli tabor wyposażony w nowoczesne rozwiązania np. eco-driving.
Poinformował również, że planowane jest większe wykorzystanie paneli słonecznych, tak jak na na Grochowie, gdzie jest ich 81. Podkreślił też, że w Polsce 0.4% zanieczyszczenia CO2 to transport kolejowy, 70% drogowy, 14% lotniczy – trzeba więc iść w kierunku inwestycji w kolej.
– W Polsce trzeba dużo inwestować w nowoczesne rozwiązania – i my chcemy to robić. – podsumował.
Zielona energia w kolei
O kolei w kontekście ekologii mówił także Piotr Majerczak, Członek Zarządu, dyrektor ds. utrzymania infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Wypowiedział się m.in. o projekcie Centrum Efektywności Energetycznej Kolei.
– Pierwszym zadaniem jakie sobie postawiliśmy, było ograniczenie energii pobieranej o 1,2 TW do 2030 poprzez różnego rodzaju działania, jak eco-driving czy rekuperacja energii. Po pierwszych pracach okazało się, że możemy zrobić więcej! Naszym celem do 2030 roku jest wykorzystywanie zielonej energii w 85%. Do 2050 r. chcielibyśmy, żeby nasza kolej była zeroemisyjna i jeździła już wyłącznie dzięki zielonej energii.