Konferencja Raport z Polski Wydarzenia

TOGETAIR 2022″: Renesans Zielonej Kolei. Czy transport schodzi na ziemię?

O kolejach regionalnych w kontekście Zielonej Kolei mówił Artur Martyniuk, Prezes Zarządu POLREGIO SA.

Koleje regionalne są tak samo piękne jak koleje dalekobieżne.

 

Poinformował, że pojawiają się przyrosty liczby pasażerów na nowo wyremontowanych liniach. Koleje regionalne zachęcają do korzystania ze swoich usług:

– Namawiamy pasażerów przy użyciu różnych instrumentów, jak np. Karta Dużej Rodziny – liczba pasażerów przyrasta a koszt dla nich jest niebywale mniejszy, niż gdyby ta sama rodzina podróżowała samochodem.

 

Podkreślił wysokie zadowolenie pasażerów z kolei regionalnych, zwracając uwagę m.in. na wysoką częstotliwość kursowania oraz dobrą sieć połączeń. Co do niezbędnych inwestycji odniósł się:

– Jeśli chodzi o zielone inwestycje: musimy wymienić przede wszystkim ten stary, nie bójmy się powiedzieć “zdezelowany” tabor. On powinien być nowszy, energooszczędny, niezawodny i to jest coś co nam spędza sen z powiek.

 

Dodał, że powstają też ekologiczne inwestycje innego rodzaju, np. w Skarżysku-Kamiennej. O czym pisaliśmy TUTAJ.

Rozwój PKP Intercity

Jako następny głos zabrał Marek Chraniuk:

Tabor, który zmieniamy od kilku lat, jest taborem nowoczesnym i dostrzega to pasażer. Z każdym rokiem pasażerów przybywało, w 2019 było ich prawie 50 milionów.

 

Liczbę tę porównał do 30 mln pasażerów w roku 2016. Zapewnił też, że dwa lata pandemii nie zahamowało inwestycji. Odniósł się też do wojny na Ukrainie i transportu uchodźców:

– Zajmowaliśmy się i zajmujemy się do tej pory przewozem osób z granicy, czyli z Przemyśla i Chełma w głąb Polski oraz za granicę. Jest to duża praca nie tylko PKP Intercity, ale też pozostałych spółek samorządowych.

 

Następnie odniósł się do kwestii nowoczesności kolei. Zapewnił, że jeśli chodzi o modernizację każdy proces, który dotyczy jakości pasażera jest procesem jak najbardziej ekologicznym.

– Zwiększenie ilostanu taboru polega na tym, żeby zakupić jak najbardziej ekologiczny tabor, czyli tabor wyposażony w nowoczesne rozwiązania np. eco-driving.

 

Poinformował również, że planowane jest większe wykorzystanie paneli słonecznych, tak jak na na Grochowie, gdzie jest ich 81. Podkreślił też, że w Polsce 0.4% zanieczyszczenia CO2 to transport kolejowy, 70% drogowy, 14% lotniczy – trzeba więc iść w kierunku inwestycji w kolej.

– W Polsce trzeba dużo inwestować w nowoczesne rozwiązania – i my chcemy to robić. – podsumował.

Zielona energia w kolei

O kolei w kontekście ekologii mówił także Piotr Majerczak, Członek Zarządu, dyrektor ds. utrzymania infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Wypowiedział się m.in. o projekcie Centrum Efektywności Energetycznej Kolei.

– Pierwszym zadaniem jakie sobie postawiliśmy, było ograniczenie energii pobieranej o 1,2 TW do 2030 poprzez różnego rodzaju działania, jak eco-driving czy rekuperacja energii. Po pierwszych pracach okazało się, że możemy zrobić więcej! Naszym celem do 2030 roku jest wykorzystywanie zielonej energii w 85%. Do 2050 r. chcielibyśmy, żeby nasza kolej była zeroemisyjna i jeździła już wyłącznie dzięki zielonej energii.

 

Dodaj komentarz