Raport Kolejowy, o problemach przewozów pasażerskich, Europejskim Roku Kolei oraz planach na innowacje w PKP Intercity SA rozmawiał z Tomaszem Gontarzem, członkiem zarząd spółki odpowiedzialnym za strategię i rozwój.
Panie Prezesie, witamy na łamach Raportu Kolejowego, a ponieważ dopiero co wkroczyliśmy w nowy rok więc proszę o ocenę i podsumowanie tego który właśnie minął. Jaki był 2020 rok w przewozach pasażerskich?
Miniony rok upłynął pod znakiem epidemii koronawirusa. Ograniczenia wprowadzane w sferze publicznej w związku z zagrożeniem epidemicznym znacząco wpłynęły na zmniejszenie zapotrzebowania na podróże koleją. Wiosną spadek frekwencji w pociągach sięgał 93-94%. Jesienią, podczas drugiej fali, średni spadek liczby rezerwacji na połączenia PKP Intercity wyniósł około 65% względem 2019 roku. W 2020 roku przewieźliśmy łącznie 26,7 mln pasażerów, co stanowi 45% spadku w stosunku do roku poprzedzającego.
Rynek przewozów pasażerskich znalazł się w trudnej sytuacji. Problemy dotknęły wszystkich przewoźników. Pomimo utrudnień PKP Intercity zgodnie z planem kontynuowało inwestycje w unowocześnienie floty swoich pociągów. I należy podkreślić, że 2020 rok przyniósł widoczne efekty największego programu inwestycyjnego w historii spółki – park taborowy przewoźnika wzmocniło 30 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych oraz ponad 130 zmodernizowanych wagonów. PKP Intercity odebrało w sumie 46% pojazdów zaplanowanych do zakupu lub modernizacji w realizowanym programie „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. W 2021 rok przewoźnik wszedł z zakontraktowanymi umowami o łącznej wartości ponad 5 mld zł brutto.
Poprzedni rok był ciężki, czy ten ma szansę być pomyślniejszy? Jakie cele stawiacie sobie w 2021 roku, jakie macie plany w zakresie inwestycji taborowych?
Pomimo zawirowań w funkcjonowaniu przewozów pasażerskich, sytuacja spółki jest stabilna i mimo trudnych uwarunkowań rynkowych PKP Intercity zachowało płynność finansową.
Na pewno więc najbliższe miesiące będą pomyślne w zakresie realizacji strategii taborowej. W tym roku pasażerowie mogą spodziewać się udostępnienia do ruchu kolejnych nowości wzbogacających flotę PKP Intercity. W tym miejscu przywołam bydgoski zakład PESA, który modernizuje nasze wagony w ramach jeszcze dwóch kontraktów, wartych razem blisko 560 mln zł brutto. Obejmują one unowocześnienie łącznie 120 pojazdów. PKP Intercity odebrało już pierwsze wagony z tej puli. W 2021 roku park taborowy wzmocnią także pierwsze z 81 nowych wagonów, które w ramach wartego niemal 700 mln zł brutto kontraktu dla PKP Intercity produkuje H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Ponadto w najbliższych miesiącach PKP Intercity planuje otwarcie ofert w przetargu na modernizację 90 wagonów typu 141A / 111A oraz wykonanie naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania z odnową 40 wagonów typu Z1. W planach jest też podpisanie kontraktu na zakup 10 manewrowych lokomotyw spalinowych oraz 10 (z opcją na dodatkowych 5 pojazdów) elektrycznych lokomotyw wielosystemowych.