Panie Prezesie, w spółce pełni Pan funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za rozwój i innowacje, a w obszarze ekologii planujecie sporo działań – jakie korzyści powinny one przynieść?
W najbliższych latach będziemy kłaść bardzo duży nacisk na innowacyjne działania proekologiczne. Redukcję negatywnego wpływu na otoczenie poprzez mniejszą emisję spalin, hałasu i substancji szkodliwych zapewnią m.in. inwestycje w unowocześnianie zapleczy technicznych PKP Intercity. W planach mamy przebudowę 16 bocznic kolejowych.
PKP Intercity na przykład planuje częściowe pokrycie zapotrzebowania na energię elektryczną poprzez wykorzystanie na swoich stacjach postojowych odnawialnych źródeł energii w postaci paneli fotowoltaicznych. Spółka zakończyła analizy w tym zakresie i przygotowuje pilotażowe uruchomienie fotowoltaicznych źródeł OZE na terenie bocznicy kolejowej Warszawa Grochów. Celem tego działania jest zmniejszenie kosztów energii elektrycznej dostarczanej do budynków infrastrukturalnych bocznicy i tym samym ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko.
Przykładem inwestycji w ekologię jest podpisana pod koniec września 2020 r. warta ponad 34 mln zł brutto umowa z firmą Mostostal Warszawa na zaprojektowanie i zbudowanie myjni automatycznej na terenie bocznicy kolejowej PKP Intercity we Wrocławiu. Myjnia automatyczna będzie obiektem całorocznym służącym do mycia zewnętrznego pociągów. Wyposażona będzie w oczyszczalnię ścieków z obiegiem zamkniętym wody technologicznej, pozwalającym na wielokrotne wykorzystywanie wody z mycia. Na dachu pomieszczenia technicznego myjni zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne w celu produkcji energii elektrycznej na potrzeby własne budynku. Hala wyposażona będzie w system zbierania deszczówki i stanowisko do zabezpieczenia taboru przed oblodzeniem. Obiekt we Wrocławiu to jedna z zaplanowanych 7 nowoczesnych myjni, w które zostaną wyposażone stacje postojowe w ramach programu inwestycyjnego PKP Intercity.
Inwestujemy w nowoczesny tabor. Już obecnie we flocie PKP Intercity jest 60 elektrycznych zespołów trakcyjnych, które zostały zaprojektowane z myślą o ochronie środowiska i zbudowane z ekologicznych, podlegających recyklingowi materiałów. Pociągów tego typu będzie w parku taborowym spółki więcej. W siedleckim zakładzie Stadler Polska trwa produkcja pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego FLIRT dla PKP Intercity. Jest to pierwszy z 12 nowoczesnych pociągów, które trafią do przewoźnika w ramach wartej ponad miliard złotych brutto umowy. System odzyskiwania energii sprawia, że pociągi będą oddawać do sieci trakcyjnej energię wytworzoną podczas hamowania Do 12 pociągów FLIRT dołączy także 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74, na których modernizację PKP Intercity podpisało w ubiegłym roku umowę z konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz PESA Bydgoszcz.
Ekologiczne rozwiązania można również znaleźć w lokomotywach PKP Intercity. Zmodernizowane pojazdy serii SM/SU42 oraz nowe lokomotywy SU160 posiadają silniki spełniające nowe normy emisji spalin. Pozwala to na znaczne ograniczenie emisji cząstek stałych czy tlenków azotu, co wydatnie wpływa na mniejsze zanieczyszczenie powietrza.