Aktualności Inwestycje Raport z Polski Tabor

TRAKO 2025: nowa generacja RegioPanter BEMU

Podczas targów TRAKO 2025 w Gdańsku odbyła się międzynarodowa premiera nowej generacji pociągów bateryjnych RegioPanter (BEMU). Jednostkę zaprezentowała Grupa Škoda – lider w dziedzinie mobilności bezemisyjnej – we współpracy z Kolejami Czeskimi (ČD) oraz Krajem Morawsko-Śląskim (Republika Czeska). To pierwsza publiczna prezentacja najnowszej generacji tych nowoczesnych jednostek bateryjnych na arenie międzynarodowej. Grupa Škoda produkuje obecnie 15 nowych pociągów BEMU dla Kolei Czeskich, które będą eksploatowane w Kraju Morawsko-Śląskim. Ich wejście do służby planowane jest na początek 2027 r.

Grupa Škoda

Jednostki BEMU łączą napęd elektryczny z bateryjnym. Podczas jazdy są nieprzerwanie doładowywane z sieci trakcyjnej, natomiast na odcinkach niezelektryfikowanych poruszają się na zasilaniu bateryjnym, zasięg wynosi 80 km. Maksymalna prędkość to 160 km/h pod siecią trakcyjną i 120 km/h w trybie bateryjnym. Dzięki hamowaniu rekuperacyjnemu baterie doładowują się także poza siecią trakcyjną.

„Jednostki bateryjne RegioPanter to czyste i efektywne rozwiązanie dla transportu regionalnego, które można wdrożyć natychmiast, bez konieczności czekania na duże inwestycje infrastrukturalne. Dzięki koncepcji trakcyjno-bateryjnej, łączącej ciągłe ładowanie pod siecią z jazdą na baterii na odcinkach niezelektryfikowanych, operatorzy zyskują niższe koszty eksploatacji, a pasażerowie – szybsze, wygodniejsze i bezpośrednie połączenia. Widzimy duży potencjał eksportowy tego rozwiązania w wielu regionach, szczególnie w Europie Środkowej i Wschodniej” – powiedział Petr Novotný, prezes Grupy Škoda.

Grupa Škoda

„České dráhy od prawie roku eksploatują cztery pierwsze elektryczne jednostki Škoda RegioPanter z bateriami w ruchu próbnym. W tym czasie przejechały one pół miliona kilometrów w trybie mieszanym – pod siecią i na baterii. To jednoznaczny dowód, że ta technologia jest przyszłością transportu regionalnego. Na linii Ostrava–Veřovice dzięki nowym pociągom trakcyjno-bateryjnym liczba pasażerów wzrosła nawet o 20 procent. Przy wsparciu Kraju Morawsko-Śląskiego staliśmy się pierwszym operatorem w Czechach, który wdrożył jednostki bateryjne, a nowo zaprezentowany typ pociągu wkrótce rozszerzy ich wykorzystanie na cały region” – powiedział Michal Krapinec, prezes i dyrektor generalny Kolei Czeskich.

Natychmiastowe rozwiązanie bez dużych ingerencji w infrastrukturę

Nowa generacja jednostek bateryjnych RegioPanter bazuje na udanej eksploatacji pierwszych czterech elektrycznych zespołów z bateriami w Kraju Morawsko-Śląskim, które mają już na koncie ponad pół miliona kilometrów. Wiele krajów rozważa przyjęcie technologii napędu hybrydowego, aby szybko wzmocnić rolę kolei bezemisyjnej jako kręgosłupa transportu publicznego. W regionach z rozległą siecią linii tylko częściowo zelektryfikowanych jednostki bateryjne stanowią szybkie i skuteczne rozwiązanie. Dzięki nim można zapewnić komfort i czas przejazdu porównywalny z pociągami elektrycznymi również tam, gdzie obecnie kursują starsze, znacznie mniej ekologiczne jednostki spalinowe. Zwiększa to atrakcyjność transportu kolejowego, poprawia dostępność mniejszych miast i przynosi natychmiastowe korzyści środowiskowe bez kosztownych i długotrwałych inwestycji infrastrukturalnych.

Grupa Škoda opiera się na wieloletnim doświadczeniu w produkcji pojazdów bateryjnych. Już w latach 30. XX wieku produkowała lokomotywy akumulatorowe; od 2015 r. jej tramwaje bateryjne kursują w Turcji, mogąc jeździć na odcinkach bez sieci trakcyjnej; produkuje także trolejbusy dwusystemowe łączące sieć trakcyjną z bateriami.

Planowane rozszerzenie floty jednostek bateryjnych RegioPanter i ich nowej generacji to ważny krok nie tylko dla Kraju Morawsko-Śląskiego i Czech, ale także dla całej Europy. Grupa Škoda potwierdza tym samym swoją rolę jako lidera w zrównoważonej mobilności, oferując operatorom rozwiązania łączące ekologię, efektywność i komfort pasażerów.

Pierwsze cztery dwuwagonowe jednostki BEMU, na których opiera się nowa generacja, zostały wdrożone w Kraju Morawsko-Śląskim w grudniu 2024 r. W ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy przejechały łącznie ponad 500 000 km, z czego prawie połowę w trybie bateryjnym. Wprowadzenie jednostek BEMU oznacza roczne oszczędności co najmniej 200 000 litrów oleju napędowego i około 500 ton emisji CO₂. Jednocześnie modernizacja taboru i skrócenie czasów przejazdu przełożyły się na znaczny wzrost jakości usług dla pasażerów, co znalazło odzwierciedlenie w rocznym wzroście liczby podróżnych sięgającym 20 procent. To dodatkowe korzyści dla operatorów oraz oszczędności dla organizatorów transportu.

Dodaj komentarz