Dodaliśmy przeguby i nowe podwójne wózki, które mogą działać zarówno w trybie stałym, jak i obrotowym, co pozwoliło osiągnąć pożądaną stabilność. Konstrukcja pojazdu uwzględnia standardowe wymiary, aby zachować zgodność z infrastrukturą i przepisami europejskimi. Wygląd zewnętrzny odzwierciedla dynamikę i ruch, podczas gdy wnętrze jest przestronne i komfortowe. Automatyzacja oraz zaawansowane czujniki umożliwiają sterowanie centralne lub za pomocą sztucznej inteligencji. Brak tradycyjnej kabiny może być różnie odbierany, więc zaprojektowałem elementy, takie jak miłe dla oka oświetlenie i “twarz” tramwaju, by zwiększyć do niego zaufanie. Oparłem się przy tym na badaniach dotyczących pozytywnego wpływu elementu ludzkiego w technologii.
Projekt może wyznaczyć nowe standardy w branży miejskiego transportu szynowego. Jak może zmienić mobilność miejską w praktyce?
Projekt Škoda ForFuture ma potencjał fundamentalnie przekształcić miejski transport szynowy, poprawiając jego wydajność i bezpieczeństwo. Autonomiczne tramwaje mogą zapewnić częstsze, mniej zawodne usługi, szybko reagując na zmieniające się warunki ruchu i redukując koszty operacyjne. To sprawi, że komunikacja miejska stanie się atrakcyjniejszą alternatywą dla prywatnych samochodów, minimalizując emisje i zatłoczenie.
Innowacyjna konstrukcja pozwala modułom tramwajów łączyć się w dłuższe składy, a następnie rozdzielać się w miarę potrzeb, umożliwiając efektywne wykorzystanie zasobów. Długi tramwaj może być dzielony, gdy wjeżdża do miasta, a poszczególne części kierowane na inne linie. Pozwala to pasażerom przesiadać się bez opuszczania pojazdu, tworząc efektywny system ekonomiczny i ekologiczny, zmniejszając ślad węglowy transportu szynowego.
Projekt został zauważony i doceniony w branży. Jakie nagrody zdobył i jakie było ich uzasadnienie?
Škoda ForFuture wywalczył w ostatnich dwóch latach kilka nagród za swoje innowacyjne podejście, najnowsze technologie i wkład w rozwój zrównoważonej mobilności. Nagrody te potwierdzają jego znaczenie i zdolność do redefiniowania transportu miejskiego.
Projekt zdobył m.in. nagrodę European Product Design Award w kategorii Automotive & Transport jako Top Design Winner. Doceniono wyjątkowy design i funkcjonalność autonomicznego systemu tramwajowego, podnoszące estetykę i funkcjonalność w środowisku miejskim.
Z kolei nagroda Red Dot Award w kategorii Mobility, jedna z najbardziej prestiżowych w świecie designu, doceniła innowacyjne podejście projektu, które wyznacza nowe standardy dla transportu miejskiego. Zwycięstwo w tej kategorii dowodzi, że Škoda ForFuture inspiruje dalszy rozwój miejskiej mobilności.
Projekt został także uhonorowany nagrodą dziekana za doskonałość wśród projektów uniwersyteckich, podkreślając jego mocne fundamenty teoretyczne i potencjał dla przyszłego rozwoju oraz masowej produkcji.
Nad czym obecnie pracujesz?
Aktualnie kontynuuję pasję do projektowania. Pandemia otworzyła przede mną nowe możliwości w cyfrowym świecie i w pracy ze sztuczną inteligencją. Widzę tu ogromny potencjał, który planuję w pełni wykorzystać, pomagając klientom tworzyć produkty zapewniające użytkownikom pozytywne doświadczenia. Moim celem jest przybliżyć świat do przyszłości, przesuwając granice nowoczesnych technologii.
O komentarz poprosiliśmy również przedstawicieli Grupy Škoda.
Laurent Fromont, Senior Vice President Rolling Stock Engineering w Grupie Škoda: