Obecnie głównym typem ogniwa paliwowego wykorzystywanym w transporcie kolejowym jest ogniwo paliwowe z membraną do wymiany protonów. W większości zastosowań ogniwo paliwowe jest sprzężone z kolejnym ogniwem lub innym urządzeniem magazynującym energię. W tej konfiguracji ogniwo paliwowe może służyć jako główne źródło zasilania, zasilające tramwaj lub ładujące akumulator. Ogniwo paliwowe dla tramwajów ma następujące zalety:
- Ogniwo paliwowe wykorzystuje energię odnawialną (wodór) do zastąpienia energii elektrycznej i produktów naftowych, jego produktem reakcji jest woda i nie wywołuje zakłóceń napięcia;
- Jego właściwości są w pełni kompatybilne z liniami niezelektryfikowanymi i może pracować na wszystkich istniejących liniach tramwajowych i kolejowych;
- W niewielkim stopniu podlega wpływom warunków klimatycznych, zwłaszcza w przypadku działań wojskowych, katastrof i innych sytuacji kryzysowych, odgrywa szybką i skuteczną rolę w sytuacjach kryzysowych;
- Dzięki niemu tradycyjny system zasilania trakcji i podstacji, nie jest wymagany, co pozwala uniknąć wypadków spowodowanych awarią systemu zasilania trakcji i pantografów oraz poprawić niezawodność eksploatacji;
- Pozwala zmniejszyć inwestycje w system zasilania sieci trakcyjnej i znacznie obniżyć koszty projektu.
Wraz z poprawą osiągów i obniżeniem kosztów spowodowanym postępem technologicznym w dziedzinie ogniw paliwowych i systemu magazynowania energii, jak również dalszymi badaniami nad strategią zarządzania energią, bezpieczeństwo, niezawodność i ekonomiczność tramwajów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi będą dalej udoskonalane. Zastosowanie tramwajów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi będzie coraz bardziej powszechne dzięki podwójnemu zabezpieczeniu tramwajów i linii, jak również dzięki ulepszeniu technologii i obniżeniu kosztów odpowiednio tramwajów i systemów ogniw paliwowych.
Jakie są dalsze plany firmy związane z projektem wodorowego tramwaju?
W przyszłości CRRC Sifang będzie prowadzić energiczne działania w zakresie projektowania, badań i rozwoju tramwajów wodorowych, nasze cele to:
- Dalsza optymalizacja i modernizacja systemu zasilania wodorowego w celu przyspieszenia stosowania tramwajów o dużej żywotności i wysokich osiągach przyspieszenia;
- Dogłębne badania w zakresie zarządzania energią i kontroli hybrydowego systemu energetycznego oraz stworzenie strategii zarządzania energią hybrydową i kontroli;
- Badania nad wysokociśnieniową technologią magazynowania wodoru w celu zwiększenia pojemności magazynowania wodoru na pokładzie i długodystansowego przebiegu;
- Optymalizacja konfiguracji magazynowania energii i poprawa stopnia wykorzystania energii hamowania.
Jak wyglądają plany związane ze sprzedażą tramwaju poza Chiny? Czy widać już zainteresowanie potencjalnych odbiorców?
Jako nowy rodzaj czystej energii, paliwo wodorowe jest jednym z głównych trendów w globalnej eksploatacji i wykorzystaniu energii wodorowej. Ponieważ tramwaj wodorowy jest zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi, jest on zdolny do pracy bez sieci trakcyjnej i posiada doskonałe właściwości pracy ciągłej. Dzięki właściwościom przyjaznym dla środowiska i zerowemu uwalnianiu zanieczyszczeń podczas eksploatacji, stanowi zupełnie nowe rozwiązanie dla ruchu miejskiego.
Rządy, operatorzy i producenci w wielu krajach na całym świecie przywiązują dużą wagę do rozwoju i stosowania pojazdów napędzanych wodorem, a także do udanych ich zastosowań w eksploatacji komercyjnej. Dzięki niej i dalszej promocji pojazdów tego typu w Chinach ich producenci będą zdobywać coraz większe doświadczenie w praktycznych zastosowaniach oraz dalej optymalizować odpowiednie technologie. Sifang jest skłonny komunikować się z krajowymi i zagranicznymi grupami zainteresowanymi technologiami energii wodorowej i aktywnie promować pojazdy napędzane energią wodorową.
Czy można zdradzić coś na temat ceny np. jak wygląda koszt tramwaju w porównaniu z pojazdami o tradycyjnym napędzie?
Eksploatacja bez kontaktu z trakcją tramwajów na energię wodorową nie wpływa na krajobraz miejski, a na trasie nie ma potrzeby budowania stacji ładowania. Pojazd tankuje się wodorem w ciągu zaledwie 3 minut, a może przejechać 100 km, co w pewnym stopniu zmniejsza całkowity koszt inwestycji.