Trwa budowa pierwszego z dwunastu pociągów ezt FLIR dla PKP Intercity. Prace wykonywane są w siedleckim zakładzie Stadler Polska. Pojazdy trafią do przewoźnika w ramach wartej ponad miliard złotych umowy podpisanej w połowie 2019 r.
Przedmiotem podpisanego w sierpniu 2019 roku kontraktu jest dostawa 12 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) typu FLIRT wraz z usługą ich utrzymania technicznego przez okres 15 lat. Wartość zamówienia wynosi 1,015 mld zł brutto.
Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. Na obecnym etapie odbywa się zabudowa ośmiu pudeł pojazdu, w których są umieszczane elementy mocujące, izolacja oraz elementy elektryczne, następnie rozprowadzone będzie okablowanie oraz pneumatyka.
W kolejnym etapie zainstalowane zostaną m.in. panele ścienne, sufity i podłogi. Następnie wagony zostaną wyposażone w elementy oświetlenia i wyposażenia, takie jak np. fotele, toalety, bistro, stoliki czy półki bagażowe.
– Pudła nowoczesnych pojazdów FLIRT wykonano z aluminium, dzięki czemu są lżejsze niż pudła stalowe – czytamy w komunikacie PKP Intercity. – Niższa masa pojazdu oznacza mniejsze zużycie energii, a także niższe koszty eksploatacji, np. dzięki dłuższym przebiegom pomiędzy wymianami zestawów kołowych. Jednocześnie przy stosunkowo niewielkiej masie pociągi spełniają wszystkie wymagania europejskich standardów wytrzymałościowych (EN 12663) i zderzeniowych (EN15227).
Pierwsze dwa pojazdy trafią do PKP Intercity w drugiej połowie przyszłego roku. Przed przekazaniem kolejnych pociągów, dwa pierwsze poddane zostaną eksploatacji nadzorowanej w ruchu pasażerskim przez okres od 6 do 12 miesięcy.
Nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne które dostarczy Stadler Polska, będą dostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli efektywnie korzystać ze zmodernizowanych linii kolejowych. Będą także wyposażone w system ETCS zapewniający wysokie bezpieczeństwo podróży.
– 12 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych będzie istotnym wzmocnieniem naszej floty. Pasażerowie zyskają kolejne pociągi, którymi bezpiecznie i komfortowo będą podróżować na dłuższych trasach. Wstępne plany zakładają skierowanie nowych pojazdów na trasy Szczecin-Lublin, Szczecin-Kraków i Kraków-Lublin – mówi Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity.
W nowych pociągach pasażerowie skorzystają z licznych udogodnień, m.in. z klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE, bezprzewodowego internetu. W czasie podróży PKP Intercity będzie mogło zaproponować ofertę gorących i zimnych dań oraz napojów, serwowanych zarówno do zajmowanego przez pasażera miejsca, jak i w części gastronomicznej. W tej ostatniej zaplanowano m.in. miejsca siedzące, przestrzeń do podwieszenia niewielkiego bagażu pod stolikami i wieszaki na ubrania. Nowe jednostki będą monitorowane, przewidziano w nich także przestrzeń do przewozu rowerów. Ponadto pociągi będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością i będą wyposażone m.in. w platformy ułatwiające wsiadanie podróżnym na wózkach, a także toalety z przewijakami dla niemowląt. Pojazdy mają posiadać 294 miejsca 2. klasy i 60 miejsc 1. klasy.
– Bardzo się cieszymy, że realizujemy to prestiżowe zamówienie w naszym siedleckim zakładzie. Obecnie kończymy budowę nowej hali montażowo-uruchomieniowej o długości 165 m, w której ośmioczłonowe pojazdy FLIRT będą uruchamiane. Inwestycja o wartości 44 mln złotych została zrealizowana bezpośrednio w związku z otrzymaniem od PKP Intercity zamówienia na 12 nowych pojazdów FLIRT. Wszystkie zostaną zbudowane w Siedlcach – mówi Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska.