Innowacje zastosowane przy budowie pojazdów PESA TWIST 3.0:
- Nowoczesna, lekka, modułowa konstrukcja skorupowa zapewniająca bezpieczeństwo podróżnych, dużą wytrzymałość pudła oraz pozwalająca na redukcję masy,
- Konstrukcja spawana laserowo na zrobotyzowanych stanowiskach gwarantujących wysoką jakość, precyzję wykonania i powtarzalność elementów,
- Nowy projekt wózków napędowych i tocznych obniżających masę przy wykorzystaniu sprawdzonych w eksploatacji komponentów,
- Energooszczędność, niska masa i precyzyjnie dobrany napęd pojazdu z systemem odzyskiwania energii i zasobnikami, pozwalają na redukcję zużycia energii,
- Ochrona pieszych, czoło tramwaju zaprojektowane zgodnie z normą CEN TR 17420 2020 EN
- Dostępność, dzięki zastosowaniu konfiguracji umożliwiającej uzyskanie 100% niskiej powierzchni podłogi bez ograniczeń w postaci stopni,
- Przyjazne dla środowiska – ciche, energooszczędne i zbudowane z materiałów nadających się do recyklingu i ponownego użycia,
- Podejście projektowe i dbałość o wysoką jakość wykonania – zapewniające optymalne koszty eksploatacyjne w całym okresie użytkowania pojazdów.
PESA dostarczyła do tej pory prawie 1000 tramwajów do wielu europejskich stolic i miast. Podróżują nimi między innymi mieszkańcy Tallina, Sofii, Kijowa, rumuńskich Jassy, Cluj i Craiova, a także większości polskich miast. Po stolicy Małopolski jeździ obecnie 36 Krakowiaków, najdłuższych tramwajów w Polsce, zaprojektowanych specjalnie, z myślą o krakowskich liniach tramwajowych przebiegających wąskimi, zabytkowymi ulicami. W tej chwili w bydgoskich zakładach produkowane są pojazdy dla Wrocławia, Torunia i Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej. Pierwsze nowe Twisty 3.0 powinny dotrzeć do Krakowa w 2027 roku.